Valores: ¿formación, aprendizaje, educación?
Keywords:
values educationAbstract
The present work aims at a reflection on the relevancy of the different terms used to refer to values, that is to say: formation, education, or learning of values. It is based on the analysis of a wide - though never fully exhausted- group of authors and positions on the topic, different views and conceptual tendencies. Although the author of this work assumes that it is possible to speak of values learning, his objective is not in discarding terms, but in avoiding unnecessary reductions in the light of a dialectical and holistic rationale and considering the terms employed in the specialized literature, which are referred to or taken as points of departure for further analyses.
Downloads
References
Rojas Arce, Carlos [et al]. Fundamentación de la necesidad del cambio curricular en la secundaria básica, 2002.
Olivé, Miguel. Crisis de valores. Aprender los valores. Una reflexión al respecto, 2004.
De Toro y Gisbert, p. 61, 364 y 281, 1974.
Sainz de Robles, p. 100, 522 y 409, 1978.
González Rey, Fernando. Un análisis psicológico de los valores…, 1996.
Paciano, Fermoso. Teoría de la educación, 1982.
Imbernón, Francisco. La formación y el desarrollo profesional del profesorado…, 1994.
López Hurtado, Josefina [et al]. Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica, 2002.
Blanco Pérez, Antonio. La educación como factor de la práctica social, 2002.
Gonzálaz Rey, Fernando. Un análisis psicológico de los valores…, 1996.
Mantovani. Tomado de Fermoso, 1982.