Foundations of the didactic training of the speech therapist teacher

Authors

  • Dagmara Torres Maceo University of Holguin, Cuba
  • Onaida Calzadilla González University of Holguin, Cuba
  • Nadia Chávez Zaldívar University of Holguin, Cuba
  • Auxiliadora del Rocío Mendoza Cevallos Lay University Eloy Alfaro de Manabí. Manta. Ecuador

Keywords:

fundamentals; language; communication; training; didactic training, content

Abstract

The worth of communicative and linguistic skills revalues ??the activity of the speech therapist in the educational field. There is a contradiction between the need for the speech therapist teacher to achieve effectiveness in the process of comprehensive speech therapy, in response to the demands of the pedagogical context and the lack of preparation for such performances. It is proposed as an objective: to systematize the theoretical - methodological bases of the didactic training of the speech therapist teacher so that its implications for the management of the content of the profession are connoted. In this article, the foundations of didactic training that support the conception of the aforementioned process are defined. In the development of this article, the analysis-synthesis and inductive-deductive methods, the method of historical and logical analysis, as well as the document review method are used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine-Fernández, F. (2004). Didáctica: Teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Benítez-Burraco A. (2005). FOXP2: del trastorno específico a la biología molecular del lenguaje. II. Implicaciones para la ontogenia y la filogenia del lenguaje. Rev Neurol, (41): 37-44. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.4101.2005277

Calzadilla-González, O. (2013). La clase logopédica. Resultado de Proyecto “Dirección de la atención logopédica integral” [Material digital]. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.

Calzadilla-González, O. y Torres-Maceo, D. (2018). El proceso de atención logopédica integral. [Material docente en digital]. Universidad de Holguín, Holguín, Cuba.

Chevrie - Muller C. (1997). Trastornos específicos del desarrollo del lenguaje. En Narbona J, Chevrie-Muller C, eds. El lenguaje del niño. p. 249-75. Masson.

Cifuentes Lardín, M. S. y Martínez Ramón, J. P. (2018). Diseño de un instrumento para el análisis de las competencias del logopeda escolar y del maestro de Audición y Lenguaje. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 6(1): 47-56.

Davídod, V.V. (1976). Los principales problemas de la psicología pedagógica y de las edades en la etapa actual de desarrollo de la educación. Cuestiones de Psicología. Tomo 4. Pueblo y Educación.

Davini, M. C. (2015). La formación en la práctica docente. Paidós.

González-Picarín, A. (2014) La atención logopédica en el nivel primario de educación [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín. Cuba].

Horrutinier (2006) La universidad cubana: el modelo de formación. Félix Varela.

Leontiev, A.N. (1975). La actividad, la conciencia y la personalidad. Literatura Política.

Lieberman, P. (2002). On the nature and evolution of the neural bases of human language. Am. J. Phys. Anthropol. (45): 36-62. DOI: https://doi.org.10.1002/ajpa.10171

Luria Romanovich, A. (1977). Las funciones corticales superiores del hombre. Orbe.

Marcelo, C. (1995) Formación del profesorado para el cambio educativo. PPU

Solovieva, Y. (2014) Intervención neuropsicológica infantil: diversidad de posibilidades. Rev. Chil. Neuropsicol, 9(2E): 46-48.

Vigotsky, L.S. (1981) Pensamiento y lenguaje. Pueblo y Educación.

Zeichner K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado.

Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 123-149

Zínchenko, V. P. (1981). Las ideas de L.S. Vigotsky acerca de las unidades de análisis de la psiquis. Cuestiones de Psicología. Tomo 2. Pueblo y Educación.

Published

2022-12-29

How to Cite

Torres Maceo , D. ., Calzadilla González , O. . ., Chávez Zaldívar, N. ., & Mendoza Cevallos, A. del R. . (2022). Foundations of the didactic training of the speech therapist teacher. LUZ, 22(1), 125-133. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1235

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>