La Interdisciplinarity: a challenge for a basic scientific culture of the university student

Authors

  • María Elena Ayala Ruiz Universidad de Holguín. Cuba
  • Pedro Antonio Machín Armas Universidad de Holguín. Cuba
  • Guillermo Ronda Velázquez Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

strategy; skills; culture; research; interdisciplinary

Abstract

The Cuban university is in trusted with the formation of creative and independent professionals, prepared for lifelong learning to respond to the country necessities. To accomplish this goal, it is of paramount importance to foster the research work, aimed at the development of a basic scientific culture. These ideas generate the objective of the proposal, which is the elaboration of a methodological strategy, devised for the treatment of research skills in the Education English Language Major, taking into account the interdisciplinary nuclei, following the integrative objectives of the different academic years, in accordance with the professional problems. The strategy presents the different phases that the teachers´ methodological work should cover, ruled by the Main Integrative Discipline. The implementation of different scientific methods revealed the proposal pertinence, feasibility and applicability as well as the changes exhibited in the professors` methodological work and in the students` investigative results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abiague, J.S. (2016). La evaluación del aprendizaje en el área de humanidades de Secundaria Básica: una metodología para los profesores. (Tesis doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico José De La Luz y Caballero. Holguín.
Addine, F. (2000). Un modelo para las relaciones interdisciplinarias en la formación del profesional de perfil amplio. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación.
Alpízar, M. (2015). El papel de la universidad cubana en la generación del conocimiento, el desarrollo de la investigación científica y la innovación. En Multiversidad Latinoamericana, Sistema Valladolid, "CIEM 2015”. Vol. 1, (49-56). México: Horson Ediciones Escolares, S.A. de C.V.
Ayala, M. E. (2008). La interdisciplinariedad como principio en la formación del profesor integral de preuniversitario en humanidades. (Tesis doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico José De La Luz y Caballero. Holguín.
Ayala, M.E. (2013). Integración de saberes: reto para la formación del profesional en las carreras de humanidades. En Revista Luz. Edición 51. Año XII. No. 1. Ene.- Mar. 2013. RNPS 2054. ISSN 1814-151X:
Buendía, X. P., Zambrano, L. C, y Insuasty, E. A. (2018). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Folios, 47, 179-195.
Castillo, S. (2011). Evaluación de competencias investigativas. En XIII Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Recife.
Corbo, M. C. (2010). Diseño de tareas investigativas integradoras como vía de evaluación de la asignatura metodología de la investigación para el tercer año de la carrera de licenciatura en Cultura Física. En Revista Ciencia e innovación tecnológica en el deporte, 4-5.
Chirino, V. (2002). La formación inicial investigativa. (Tesis doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana.
Davidson, Z. & Palermo, C. (2015). Developing Research Competence in Undergraduate Students through Hands on Learning. Journal of Biomedical Education, 1, 1-9.
De Andrade, E. D. (2011). Las relaciones interdisciplinarias en la unidad integradora proyecto: perfeccionando la formación profesional de agroecólogo (Tesis doctoral no publicada). Instituto Superior Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, La Habana, Cuba.
Fernández de Alaiza, B. (2000). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación a la ingeniería automática en la república de Cuba. (Tesis doctoral no publicada). Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, La Habana.
González, J.A. e Iglesias, M. (2017). La interdisciplinariedad en las Ciencias Básicas en la formación de médicos. REFCalE, 5, 89-98. Recuperado de: https://.runachayecuador.com
Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pre grado. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 190-192.
Lenoir, Y. & Thompson, J. (2010). Interdisciplinarity in schools: A Comparative View of National Perspectives. Issues in Integrative Studies (28), I-XXIII. Recuperado de https://oakland.edu/
Martínez, S. F., Medina, F. R. y Salazar, L. A. (2011). Desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes. Opuntia Brava. Recuperado de https://.opuntiabrava.ult.edu.cu/
Medina, A. (2018). A Guide to Practicum and Research for Foreign Language Teacher Trainees in Cuba. La Habana.
Ministerio de la Educación Superior MES (2018). Resolución Ministerial 2. La Habana.
Perera, F. (2009). Interdisciplinariedad en los Departamentos de Ciencias. Material para el postgrado a los J. Dpto. de Ciencias de la enseñanza media. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana.
Salazar D. (2001). La formación interdisciplinaria del futuro profesor de Biología en la actividad científico-investigativa. (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana.
Vacarezza, L. S. (2008). Exploraciones en torno al concepto de cultura científica. En FECYT. esúmenes del Congreso Iberoamericano de Ciudadanía y Políticas Públicas de Ciencia y Tecnología. Madrid.
Zambrano, L. C. e Insuasty, E. A. (2008). Analysis of the teaching practicum in the light of the reflective teaching approach. Lenguaje, 36, 447-471.

Published

2019-06-28

How to Cite

Ayala Ruiz, M. E., Machín Armas, P. A., & Ronda Velázquez, G. (2019). La Interdisciplinarity: a challenge for a basic scientific culture of the university student. LUZ, 18(3), 94-108. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/984

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.