The correction-compensation of behavior issues related to slight mentally retarded students in their labor formation process

Authors

  • Irina González Navarro Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Cuba
  • Karel Pérez Ariza Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Cuba

Keywords:

slight mental retarded, work formation

Abstract

Theoretical and practical references related to the compensatory-corrective treatment of behavior issues associated with the diagnosis of mentally retarded schoolchildren in their work formation, are rarely found. Hence it is necessary to conduct a theoretical and practical analysis of the work formation process, with emphasis on its potentialities to correct and compensate behavioral problems in slight mentally retarded students and their developmental possibilities. Consequently, the authors of the article aimed the work at reflecting on the compensatory-corrective process of behavior problems during the formative process. The following empirical and theoretical methods were applied: documentary analysis, analysis-synthesis, induction- deduction and historical-logical.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betancourt Torres, J. (2002). La configuración psicológica de los menores con trastornos emocionales y de la conducta. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana.
Betancourt Torres, J. (1992). Selección de temas de Psicología Especial. La Habana: Pueblo y Educación,
Cerezal Mezquita, J. (2001). El enfoque laboral en la enseñanza de las asignaturas. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Pedagogía, La Habana, Palacio de Convenciones.
Cerezal Mezquita, J., Fiallo Rodríguez y Patiño Rodríguez, M. del R. (2000). La formación Laboral de los alumnos en los umbrales del siglo XXI. La Habana: Pueblo y Educación.
García Eligio de la Puente, M. T. y Arias Beatón, G. (2006). Psicología Especial. Tomo II. La Habana: Félix Varela.
Grossman, G. (1988). Curso de postgrado con especialista alemán. La Habana: IPE Nacional.
Leyva Figueredo, P. A. y Mendoza Tauler, L. L. (2007). La Formación Laboral: su objeto de investigación. Apuntes y reflexiones para el trabajo pedagógico del maestro (parte II). Centro Consultor para la dirección de la Formación Laboral de niños, adolescentes y jóvenes en la provincia de Holguín. Holguín. [Material en soporte digital].
López Machín, R. (2000). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. La Habana: Pueblo y Educación.
Ortega Rodríguez, L. (1988). Acerca de la labor reeducativa en las escuelas para la educación de alumnos con trastornos de conducta. La Habana: Pueblo y Educación.
Peña Cruz, G. (2005). Alternativa teórico-metodológica para el perfeccionamiento del proceso de evaluación psicopedagógica de la escuela para alumnos con trastornos de la conducta de Categoría I. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí, Camagüey.
Pérez Fowler, M. (1996). La orientación para el desarrollo de la autorregulación en los alumnos con trastornos de la conducta. (Tesis de Maestría). CELAEE, La Habana.
Ramírez Domínguez, E. T. (2008). Estrategia educativa para la elaboración de proyectos educativos de formación laboral de los alumnos con retraso mental. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín.
Ramírez Domínguez, E. T. (2005). Una aproximación al proceso de formación laboral de las personas con retraso mental. La Habana: Pueblo y Educación.
Rubinstein, S. Y. (1989). Psicología del escolar retrasado mental. Moscú: Progreso.
Vygotski, L. S. (1989). Obras Completas. 1ra Edición. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2016-12-01

How to Cite

González Navarro, I., & Pérez Ariza, K. (2016). The correction-compensation of behavior issues related to slight mentally retarded students in their labor formation process. LUZ, 15(4), 12-20. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/769