Fundamentos psicológicos que sustentan la vía no convencional para el fortalecimiento de los valores en los estudiantes del nivel superior
Keywords:
values, studentes, high school educationAbstract
The article approaches the psychogical foundations that sustain the non conventional road for the strengthen of values in the students of high level starting from the potentialities that offer the teaching- learning process. A group of methods of the scientific level were taken into consideration; as well as the revision of normative documents of the Ministry of Education to determine the structure, coherence and orientation in the thematic to be studied. It constitutes a practical and useful guide for teachers that make an effort in looking for solutions in the exercise of their profession and it serves as fundamental complement to enrich our pedagogical work.
Downloads
References
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Lineamientos para fortalecer la formación de valores, la disciplina y la responsabilidad ciudadana desde la escuela. R/M No. 90/ 98. Ciudad de La Habana, 1998.
GAIRIN, J. Una introducción al estudio de las actitudes. En Temas Actuales de Educación, (Barcelona), 1998, p. 325-378.
GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Un análisis psicológico de los valores: su lugar e importancia en el mundo subjetivo”. En La formación de valores en las nuevas generaciones. Una campaña de espiritualidad y de conciencia. Ciudad de La Habana, Editorial de Ciencias Sociales, 1996.
GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, YOLANDA Y JOAQUÍN PALACIO PEÑA. Una vía no convencional para el fortalecimiento de los valores en los estudiantes del nivel superior. En I Encuentro Internacional de Valores, Camagüey, 5 de abril de 2004.
ORTEGA, ROSARIO. El aula como escenario de la vida afectiva y moral. Revista Cultura y Educación, (España), No. 3, 1996, p. 1-18.
REPETTO TALAVERA, ELVIRA. El mundo de los valores, contenido explícito de la Educación. (Tema XXXI). En Teoría y procesos de orientación. Madrid, Editorial La Muralla, S.A., 1987, p. 285- 288.
SCHMELKES, SILVIA. Estudios, (México), Vol. 9, No. 2,1996, p. 45-46.
VALLE ARIAS, ANTONIO. Motivación, cognición y aprendizaje autorregulado. Revista Española de Pedagogía, (España), No. 206, ene.-abr. de 1997, p. 137-154.
VIGOTSKY, L. S. Pensamiento y Lenguaje. Ciudad de La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1981.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 LUZ
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.