Information and Communication Technologies in the training of the primary school teacher

Authors

  • Lázaro Orlando Saldaña Pérez José Martí Pérez Pedagogical School. Holguin, Cuba
  • Yolanda Cruz Proenza Garrido University of Holguín, Cuba
  • Luis Manuel Leyva Leyva University of Holguín, Cuba

Keywords:

teacher; training; technology

Abstract

The development of professional skills in the training of primary school teachers to creatively use Information and Communication Technologies in the direction of the Educational Teaching Process constitutes a requirement in the face of the demands of the contemporary world. In this sense, the preparation that students of the Primary Teachers specialty must receive becomes a challenge and a necessity due to the important role they play in society during the training of new generations of students. The purpose of this paper is to characterize, from a descriptive study, the presence of Information and Communication Technologies in the training process of this type of professional. For its realization, countries from different regions of the world are taken as a reference: Mexico, Argentina, Costa Rica, Spain and Cuba. Methods of the theoretical and empirical level were used in the investigation dialectically, among them the logical history, analysis synthesis, document analysis, interviews and descriptive procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alburquenque, C. C. (2016). La integración curricular de TIC en la formación inicial docente: uso y percepción de académicos universitarios. Revista Estudios Hemisféricos y Polares, 7(2), 41-58. www.revistaestudioshemisfericosypolares.cl

Ben, Y. A., Dahmani, M. & Ragni, L. (2022). ICT use, digital skills and sudents’ academic performance:

exploring the digital divide. Information, 13 (129), 1-19. https://doi.org/10.3390/info13030129

Cabero, A. J. y Palacios, R. A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cabero, A. J., Romero, T. R., Barroso, O. J. y Palacios, R. A. (2020). Marcos de competencias digitales docentes y su adecuación al profesorado universitario y no universitario. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(2), 137-158. https://dx.doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp137-158

Camacho, S. Y. (2018). Mediación en conflictos: retos en la formación permanente del maestro primario. Revista de Mediación, 11(2), 37-51. https://revistademediacion.com/articulos/mediacion-en-conflictos-retos-en-la-formacion-permanente-del-maestro-primario

Cuba, Ministerio de Educación. (2017). Normativas e Indicaciones Metodológicas y de Organización para para el Desarrollo del Trabajo en las Escuelas Pedagógicas. Dirección de Formación de Personal Pedagógico. (Vol. 3)

Cuba, Ministerio de Educación Superior. (2016). Orientaciones Metodológicas. Carrera Licenciatura en Educación Primaria Plan E. Comisión Nacional de Carrera. Universidad de Holguín. Facultad Ciencias de la Educación.

Chávez, R. J., Permuy, G. L. D. y Suárez, L. A. (2003). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. Editorial Pueblo y Educación.

del Toro, R. M. (2021). Perspectivas de la integración de las TIC en la universidad pedagógica cubana. Revista de la Dirección de la Informatización de la UCPEJV, (2).

https://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVid/article/view/1566/1935

Díaz, P. J. E. (2017). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la

comunicación (TIC) en la formación docente. Actualidades Pedagógicas, 1(69), 121-131.

https://doi.org/10.19052/ap.4066

Galanouli, D. & Clarke, L. (2019). Study into the development of digital education in Primary Schools in Northern Ireland.

https://niopa.qub.ac.uk/bitstream/NIOPA/11937/1/Digiskills-Full-Report.pdf

García, B. G. y Addine, F. F. (2001). Formación Permanente de Profesores. Retos del Siglo XXI. Curso 18. Pedagogía 2001.

García, M. M. (2021). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en la formación inicial de docentes. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Holguín, Holguín] https://repositorio.uho.edu.cu/xmlui/handle/uho/8698

Hernández, F. E. L., Cubillas, Q. F. y Padrón, A. A. (2022). Talleres metodológicos para la superación profesional en la aplicación de metodologías activas desde las TIC. Revista Luz, 21(2), 19-28. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1173/1898

Horruitiner, S. P. (2005). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.

Jackman, J. A., Gentile, D. A., Cho, N. J & Park, Y. (2021). Addressing the digital skills gap for future education. Nature Human Behaviour, 5, 542-545. https://doi.org/10.1038/s41562-021-01074-z

Josefina, L. G. (2015). Plan Curricular Institucional. Carrera de Formación Docente.

https://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/files/pci_prof_educ_primaria.pdf

Mederos, P. M., Argilagos, M. Z., Fuentes, P. M. L., y Fis, D. O. (s/f) Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Plan de Estudio E. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Holguín. (Consultado el 8/febrero/2022) https://educa.uho.edu.cu/wp-ontent/uploads/2016/02/DPI.pdf

Montejo, G. K. J. (2018). Las TIC y la formación de docentes. Rutas de Formación, 7, 60-65. https://doi.org/10.24236/24631388.n7.2019.1923

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Declaración de Inchoen. Marco de Acción Educación 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Sierralta, P. S. (2022). Gestión de competencias digitales en los docentes mediados por las TIC en tiempos de covid-19. Revista Científia SEARCHING, 3(1), 75-88. https://doi.org/10.46363/searching.v3i1.235

Suárez, G. C., Ros, G. A., y Lizandra, J. (2021). Aproximación a la competencia digital docente en la formación profesional. RED. Revista de educación a distancia, 21(67). https://dx.doi.org/10.6018/red.431821

Universidad Central de Costa Rica. (2021). Carreras Ciencias de la Educación con énfasis en I y II ciclo. https://uc.ac.cr/grados-academicos/facultad-de-ciencias-de-la-educacion/enfasis-en-i-y-ii-ciclo/

Universidad de Alicante. (2021). Grado en Maestro en Educación Primaria. Plan de estudio. https://web.ua.es/es/oia/documentos/publicaciones/grados-folletos/grado-maestro-primaria.pdf

Universidad Internacional de La Rioja. (2022). Grado en Maestro en Educación Primaria. Plan de Estudios (UNIR La universidad en internet).

https://www.unir.net/educacion/grado-maestro-primaria/plan-de-estudios/

Universidad Internacional de Valencia. (2021). Carrera en Educación Primaria. Modalidad online (16ª Ed.) La educación y la figura del maestro como pilares fundamentales de tu formación. https://www.universidadviu.com/int/carrera-en-educacion-primaria

Valencia, M. T., Serna, C. A., Ochoa, A. S., Caicedo, T. A. M., Montes, G. J. A., y Chávez, V. J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: Una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4757

Published

2023-01-09

How to Cite

Saldaña Pérez, L. O. ., Proenza Garrido , Y. C. ., & Leyva Leyva, L. M. . (2023). Information and Communication Technologies in the training of the primary school teacher. LUZ, 22(1). Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1240

Issue

Section

Announces from Luz

Most read articles by the same author(s)