Pedagogical communication in school management activity

Authors

  • Anderson Endryck Ochoa Cruz University of Holguin, Cuba
  • Yurima Otero Góngora University of Holguin, Cuba
  • Elizabeth Caballero Velázquez University of Holguin, Cuba

Keywords:

communication; pedagogical communication; school management; director

Abstract

Some epistemological considerations related to pedagogical communication and its importance for school management are presented, everything is achieved with the use of methods such as analysis - synthesis, induction - deduction, interviews with directors and teachers and participant observation of the process pedagogical in educational institutions, among others. As a result, a method of a socio-interactive nature is offered that, as part of a theoretical conception, will contribute to arguing the prevalence of the affective and assertive in the communicative process of the school director, derived from the investigative work of the authors, which is established in a new way for educational work by encouraging the formation of positive and flexible modes of communicative behavior that transcend the different contexts of action in which the directors of educational institutions work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albujanova, K. (1987) Personalidad y actividad. En Psicología del Socialismo. Ciencias Sociales.

Alonso-Quecuty, M. (1993) Ironía y comunicación: quién es el irónico, quién es la víctima y cuál es la situación. Revista Cognitiva, 5(1), 113-125.

Alva Olivo, M. (2005). Importancia de la comunicación en la educación. Revista Avances en Salud, (1).

https://manuelalvaolivos.obolog.es/importancia-comunicacion-educacion-60698

Andréieva, G. M. (2004). Barreras de la comunicación. En Conocimientos básicos de Psicología

Social: Selección de Lecturas. Casals.

Arguentova, T. E. (1984). El estilo de comunicación como factor para valorar la efectividad de la actividad conjunta. Revista de Psicología, (6), pp. 130-13.

Berges Díaz, J. M. (2003). Modelo de superación profesional para el perfeccionamiento de habilidades comunicativas en docentes de la Secundaria Básica. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Félix Varela].

Chiavenato, I. (2017). Administración recursos humanos. McGraw-Hill.

Caballero Velázquez, E. (2010). La estimulación de los componentes sociopsicológicos de la comunicación en los estudiantes de preuniversitario. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias

Pedagógicas José de la Luz y Caballero].

Cruzata R. (2012). La Comunicación Pedagógica en la Formación Inicial del Profesional de la Educación Primaria. [Tesis doctoral, Universidad de Holguín].

Fuentes, C. (2008). Metodología para la estimulación de la comunicación oral a través de la incorporación del léxico especializado en la Educación Preuniversitaria. [Tesis de maestría Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero].

González, F. y Mitjans, A. (1989). La personalidad, su educación y desarrollo. Pueblo y Educación.

González, J. (s.f). Curso No. 2 para la reserva especial pedagógica. Aspectos socio-psicológicos de la dirección. ISP José de la Luz y Caballero. Holguín

González, R, F. (1995). Comunicación, personalidad y desarrollo. Pueblo y Educación.

Kaplún, M. (2002). Del educando oyente al educando hablante: perspectivas de la comunicación educativa en tiempos de eclipse. https://www.dialogosfelafacs.net/dialogos_epoca/pdf/37.02mariokaplun.pdf

Leontiev, A. N. (1979). La actividad en la psicología. Pueblo y Educación.

López, Y. (2016). El desarrollo de la habilidad comunicativa de comprensión lectora en los estudiantes de la carrera de Educación Primaria de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí en la República de Ecuador. [Tesis doctoral, Universidad de Holguín].

Lomov, B. (1989). El problema de la comunicación en psicología. Ciencias Sociales.

Moragas Freixa, M. (2010) Comunicación y motivación de directivo; un modelo antropológico. [Tesis doctoral Universidad internacional de Catalunya]. Recuperado de: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjAicGu0tnnAhXHtlkKHW1ACf4QFjAEegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.tdx.cat%2Fbitstream%2Fhandle%2F10803%2F9332%2FMoragas_Freixa.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&usg=AOvVaw1elqEOlNuppBkCZhEQXOr1

Morales Pupo, B. (2019). El desarrollo de las habilidades del plano sociopsicológico de la comunicación pedagógica en estudiantes de la carrera licenciatura en educación primaria. [Tesis doctoral, Universidad de Holguín].

Pérez, D. (2000). Psicología para educadores. Pueblo y Educación.

Ojalvo, V. (1995). Comunicación Pedagógica. Curso No 42 Pedagogía 95. La Habana.

Ortiz, E. (2000). La comunicación Pedagógica. Universidad de Holguín. Holguín.

Ortiz, E. y Mariño, M. (2003). Problemas contemporáneos de la didáctica de la educación superior. Universidad de Holguín. (Material digitalizado). https://www.researchgate.net/profile/Emilio-Ortiz-2/publication/28202959_El_proceso_de_ensenanza-aprendizaje_para_adultos_en_la_educacion_posgraduada/links/58922798a6fdcc1b4146bf61/El-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-para-adultos-en-la-educacion-posgraduada.pdf

Ortiz Torres, E. (2005). Comunicarse y Aprender en el Aula Universitaria. Editorial Universitaria

Rodríguez, J. C. (2014). La Competencia Comunicativa Oral Profesional Pedagógica en inglés de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación especialidad Lenguas Extranjeras Inglés. [Tesis doctoral, Universidad de Holguín].

Saladrigas, H. (2005). Coordenadas cubanas para un fenómeno complejo: Fundamentos para un enfoque teórico-metodológico de la investigación de la Comunicación Organizacional. [Tesis doctoral, Universidad de La Habana].

Soler, I. (2006). La comunicación y los procesos que influyen en la reflexión lógica y la génesis de la comprensión y la construcción textual. La Habana.CD ROM. Maestría en Ciencias de la Educación.

Trelles, I. (2002). Bases teórico - metodológicas para una propuesta de modelo de gestión de comunicación en organizaciones. [Tesis doctoral, Universidad de La Habana].

Valiente, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directores de Secundaria Básica. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero].

Published

2022-07-01

How to Cite

Ochoa Cruz, A. E. ., Otero Góngora, Y. ., & Caballero Velázquez, E. . (2022). Pedagogical communication in school management activity. LUZ, 21(3), 123-134. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1194

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2