Strategy for the professional orientation toward the Major of Economy

Authors

  • Patricio Giovanny Cuesta Cancino Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador

Keywords:

professional orientation

Abstract

In the article the author reveals the result of an investigation, related with the process of professional orientation and election of the Career of Economy for third year high school students’, one of the line up priorities of the faculty of Economic Sciences of the Lay University Eloy Alfaro of Manabí (Uleam) of Ecuador. With the employment of investigation methods, the author was able to create a strategy, sustained in a pedagogic conception of professional orientation, its essence is to create the internal and external dynamics of the relationship between the social and productive sectors of the community and the university, and thus, to favor the election that the student makes toward the career. The partial application of the strategy allowed to corroborate the feasibility, relevancy and viability of the applied solution, starting by the incorporation of the educators of the Uleam, of the sample school, the students family of and the economic and social institutions, in the solution of the problems related with the professional orientation and the election of the Career of Economy. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batalloso, J. M. (2011). Dimensiones de la Orientación Educativa hoy. Una visión transdisciplinar. Málaga, España: Ediciones Aljibe. Primera Edición.
Bisquerra, R. (Julio-Octubre de 2005). Marco Conceptual de la Orientación Psicopedagógica. Revista Mexicana de Orientación Educativa, (6).
Bisquerra, R. (2009). Orientación y tutoría. Recuperado de https://www.ice.urv.es/eees/textos_pdf/orient_tut.pdf.
Calderón, C. V. (2010). La Orientación Profesional de la personalidad como fundamento psicológico de la Orientación Profesional. Cuadernos de educación y desarrollo, 2, (20).
Cuesta, P. G. (2014a). La Orientación Profesional: Un encargo social de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí en la relación con la sociedad manabita. Ponencia presentada en la Conferencia científico internacional de la Universidad de Holguín, Cuba.
Cuesta, P. G. (2014b). La Orientación Profesional: una mirada desde la relación universidad-sociedad. Ponencia presentada en 1er Seminario Internacional de Gestión de la Investigación Formativa. Manta, Ecuador.
Cuesta, P. G. (2014c). La orientación profesional desde la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí: una brecha social en la relación universidad-sociedad. Órbita Pedagógica.
Cuesta, P. G. (2015). La orientación profesional hacia la carrera de Economía de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. (Tesis doctoral). Universidad de Holguín, Holguín.
Castañeda, A. E., & Niño Rojas, J. A. (2005). Orientación Profesional desde una perspectiva sistémica. Referentes contextuales en educación sobre la orientación. Bogotá: Universidad Santo Tomás. Editorial y Publicaciones.
Chacón, J. M., & Cisneros, A. G. (2014). Proceso de Orientación Vocacional y Profesional en los Departamentos de Orientación Vocacional y Bienestar Estudiantil de la Provincia del Azuay. Universidad de Cuenca, Facultad de Psicología.
Collazo, B., & Puentes Albá, M. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. La Habana: Pueblo y Educación.
Del Pino, J. (2005). Las orientación profesional: una perspectiva desde el enfoque problematizador. La Habana: Curso pre Congreso. Congreso internacional de Pedagogía´05.
Fernández de Pinedo, I. (2010). Construcción de una escala de actitudes tipo Likert. Centro de Investigación y Asistencia Técnica-Barcelona: Recuperado de https://www.siafa.com.ar/notas/nota164/escalera.htm
García, G. (2002). Compendio de pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
García, M. I. (2007). Cuestionario de metas de elección de carrera-CMEC. Buenos Aires: Pontificia Universidad Católica.
González, O. (1990). Motivación y Orientación Profesional. La Habana: Ponencia presentada en el Congreso internacional Pedagogía `90.
González, O. (1991). El enfoque histórico – cultural como fundamento de una concepción pedagógica. La Habana: CEPES. Universidad de la Habana.
Ministerio de Educación y Cultura del Ecuador. (2007). División nacional de orientación educativa, vocacional, profesional y bienestar estudiantil (DOBE). Quito.
Reglamento de bienestar universitario. (2015). Recuperado de https://www.reglamentos.upse.edu.ec/sites/default/files/r.37-bienestar%20estudiantil%20universitario.pdf
Reglamento General de Orientación Educativa, Vocacional y Bienestar Estudiantil. (1990). Recuperado de https://www.ces.gob.ec/descargas/reglamento-general-de-orientación-educativa.pdf.

Published

2016-12-01

How to Cite

Cuesta Cancino, P. G. (2016). Strategy for the professional orientation toward the Major of Economy. LUZ, 15(4), 21-32. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/770

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.