Use of open educational resources as a means of learning for nursing students

Authors

  • Jeanina Carolina Lascano Filián Argos Higher Technological Institute. Ecuador
  • Cinthya del Cisne Vega Moreno Argos Higher Technological Institute. Ecuador
  • Marilu Mercedes Hinojosa Guerrero Technological Universirty of Babahoyo. Ecuador

Keywords:

open educational resources, vocational training, learning media, nursing

Abstract

The increasingly creative implication of Educational Resources in the professional training processes is a current issue within the Higher Education system of Public Health in Cuba. In this sense, the present article aims to reflect on the potentialities of Open Educational Resources and their use as a means of learning for students in the Nursing career. For the achievement of the objective, descriptive research of documentary type was developed by means of a critical analysis of a group of documentary sources, which allowed obtaining primary information, from whose classification, analysis, and interpretation a knowledge of reflection was derived. The methodological procedure carried out allowed for the explanation and contextualizing of the development and application of Open Educational Resources in the formative processes within the Public Health system and their perspectives of use as a means of learning for students of the Nursing career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Betancourt, L.A., Corral Joniaux, J.A. y Parente Pérez, E. (2023). Método de aula invertida para la formación de metacompetencias profesionales en estudiantes universitarios basada en el aprendizaje combinado (bLearning). LUZ, 22(3), 108-123. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1321.

Arias Verdecia, L., González Noguera, R., Valdés Pérez, L., Valdés Pérez, L., Benítez Méndez, O. y Valdés Corso, M. (2020). Metodología para la utilización de Recursos Educativos Abiertos en la Disciplina Historia de Cuba. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 13(8), 70-81. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/623.

Baster Moro, J., Alonso Betancourt, L. A. y Pérez Pérez, S. (2023). Método de aula invertida para la formación gerontogeriátrica en estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Medisur, 21(3), 667-674. https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5702

Becerra Polanco, M. y González Martínez, J. (2020). El aprendizaje móvil como estrategia didáctica para reducir las barreras y limitaciones en la práctica de la habilidad de hablar en inglés. Revista de Educación y Desarrollo, 53 (1), 61-70. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/53/53_Becerra.pdf.

Díaz Mendoza, Y., Baena Castro, M.A, y Baena Castro, G. R. (2017). MOOC en la educación: un acercamiento al estado de conocimiento en Iberoamérica, 2014-2017. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 259-278. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/299/1419

López Hung, E., Ávila Seco, Y., Pérez Rodríguez, B. A., Joan Triay, L. G., y Cordoví Hernández, V. D. (2019). Recursos educativos abiertos para la enseñanza aprendizaje de Matemática Superior en Tecnología de la Salud. Revista Cubana de Informática Médica, 11(1), 47-62. https://scielo.sld.cu/pdf/rcim/v11n1/1684-1859-rcim-11-01-47.pdf

Organization for Economic Cooperation and Development. (22 de mayo de 2007). Giving knowledge for free: The emergence of open educational resources. OECD. www.sourceoecd.org/education/9789264031746

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2012). Declaración de París de 2012 sobre los REA. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246687_spa?posInSet=1&queryId=e662bae3-b15a-4e5b-80e8-c00c04ad589d.

Organización Panamericana de la Salud. (s.f.). ¿Qué son los Recursos Educativos Abiertos?. OPS https://www.campusvirtualsp.org/es/que-son-los-recursos-educativos-abiertos.

Pincay, K. J. (2020). Recursos Educativos Abiertos y su utilización en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje en Educación Superior. Revista InGenio,3(1), 15-22. https://revistas.uteq.edu.ec/index.php/ingenio/article/view/23.

Ramírez Terán, M., Celi Paredes, E. y LLigüín Lligüín, I. (2022). Recursos educativos abiertos en el proceso de enseñanza aprendizaje: revisión de la literatura. International Journal of New Education,(9), 175-189. https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/14588

Vidal Ledo, M. J., Alfonso Sánchez, I., Zacca González, G., y Martínez Hernández, G. (2013). Recursos educativos abiertos. Revista de Educación Médica Superior, 27(3), https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/233/119.

Villarroel, V., Boud, D., Bloxham, S., Bruna, D. & Bruna, C. (2020). Using principles of authentic assessment to redesign written examinations and tests. Innovations in Education and Teaching International, 57(1), 38-49. https://doi.org/10.1080/14703297.2018.1564882.

Published

2024-03-21

How to Cite

Lascano Filián, J. C. ., Vega Moreno , C. del C. ., & Hinojosa Guerrero, M. M. . (2024). Use of open educational resources as a means of learning for nursing students. LUZ, 23(2), e1328. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1328

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.