Method for the training in Biosecurity of students of the basic course of the major Medicine

Authors

  • Dalila Chacón Bonet Medicine School, Holguin. Cuba
  • Luis Aníbal Alonso Betancourt University of Holguin, Cuba
  • Pedro Augusto Díaz Rojas Medicine School, Holguin. Cuba

Keywords:

Medicine, bioseguridad, formation, method, student

Abstract

The present article proposes a method for the training in Biosecurity of medical students in the basic course, whose scientific novelty is the implementation of a training dynamics that integrates the organizational methods of higher medical education (specialized conferences, seminars, workshops) with those of work education (medical guard, rounds and visits). The study is based on the theoretical point of view of the Cuban doctor training model. A direct, observational study in the field, of pre-experimental type, based on a cross-sectional study, using methods such as analysis, synthesis, induction- deduction, national and foreign scientific literature review, observation, pedagogical pre-experiment and the chi-squared test at a 95,0% confidence, was carried out. The population and sample were composed of students of the basic course of the major Medicine in Holguín, Cuba.  The study is concluded by expressing that the implementation of the method contributes to improving the training in Biosecurity of medical students during the fulfillment of their duties at the public health care facilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, M., Payano, R., Calderón, K., Mosquera, S y Pacheco M. (2022). Manual de Bioseguridad. https://medicina.pucmm.edu.do/wp-content/uploads/sites/5/2020/08/Manual-Bioseguridad.pdf

Cañizares, O., Sarasa, N. y Morales, M. (2018). Didáctica de las Ciencias Básicas Biomédicas. Un enfoque diferente. Editorial: Ciencias Médicas, La Habana.

Chi, A., Hernández, Y. y Difour, J. (2018). Modelo de integración básico-clínica para las ciencias básicas biomédicas. Revista Medimay, 25 (3). https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1280/1587

Cintero, A. C., Alonso, L. A., Cruz, M. (2021). Sistema de procedimientos para el aprendizaje profesional de la Medicina Natural y Tradicional en estudiantes de Medicina. Revista Luz 20 (3). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1126

Díaz, M.M. (2021). Aprendizaje significativo de bioseguridad a través de infografías interactivas. Revista de Educación Médica Superior 35 (2) https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/2736/1187

Ferrarotti, N.F., Jarne A.R. (2021). La Bioseguridad ¿Una asignatura académica pendiente?, una revisión en tiempos de COVID. Revista Argentina de Ciencia y Tecnología. 1 (7). https://revistas.untref.edu.ar/index.php/innova/article/view/1111/919

Hernández R., Fernández, C. y Batista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) México: Edamsa Impresiones S.A. de C.V. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Milán, D., García, M., Cabrera, C., Hernández, Y., Rodríguez, Y, Miralles, E. (2020). Perspectiva de profesores y estudiantes de Medicina sobre la implementación de las estrategias curriculares. Revista de Educación Médica Superior 34 (3). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2111

MINSAP Ministerio de Salud Pública (2001). Programa Nacional de Seguridad Biológica para instituciones de salud. La Habana.

MINSAP Ministerio de Salud Pública (2019). Plan de estudios E de la formación del estudiante de Medicina. Soporte magnético. La Habana. Cuba

Salas, R. S. y Salas, A. (2017). Modelo de formación del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial: Ecimed. Ciencias Médicas, La Habana, Cuba

Salas, R., Salas, L. y Salas, A. (2022). Las competencias y la educación médica cubana. Editorial Ciencias Médicas. La Habana. Cuba

Solís, S. (2017). Modelo de evaluación del desempeño profesional del Especialista en Higiene y Epidemiología. (Tesis de doctorado en Ciencias de la Educación Médica). La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba

Universidad Autónoma de Barcelona UAB. (2022). Formación en Bioseguridad. https:// www.uab.cat/web/formación-en-bioseguridad-1345767064843.html

Valcárcel, N. y Díaz, A. A. (2021). Epistemología de las ciencias de la educación médica: Sistematización cubana. Editorial Ciencias Médicas.

Published

2022-11-14

How to Cite

Chacón Bonet , D. ., Alonso Betancourt, L. A. ., & Díaz Rojas, P. A. . (2022). Method for the training in Biosecurity of students of the basic course of the major Medicine. LUZ, 22(2), 96-108. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1223

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.