El The integrative exam as a way to assess the development of professional skills in the initial training of students in the Construction degree

Authors

  • Isabel María Almaguer Guerrero Universidad de Holguín. Cuba
  • Mariela Silva Cruz Universidad de Holguín. Cuba
  • Yamirka Medina Pérez Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

integrative review; evaluation

Abstract

Evaluation is an inherent part of any human activity, as it is involved in its regulation, so the preparation of students at the University of Pedagogical Sciences, must raise the quality of their training. The assessment of learning in the students of the Construction degree involves working groups of disciplines and subjects to give an investigative approach to teaching duties in connection with their work activity and supporting students in research methodology, based on the development of professional skills for future performance. This paper addresses important aspects to keep in mind about the concept of inclusive examination for improving the evaluation of professional skills in the subjects of the curriculum D in the initial training of students of the Education Degree in Construction. Example is shown of the final evaluation of different subjects, moving towards the integrative approach. Methods were employed such as the analysis-synthesis, induction-deduction, and pre-teaching experiment, in order to assess the relevance and feasibility of the proposal, ensuring its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Betancourt, L. A. (2007). La formación de competencias laborales en los estudiantes de Bachiller técnico en Mecánica Industrial a través del período de prácticas pre- profesionales. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín. Cuba.
Alamaguer Guerrero, I. M. (2011). Metodología para la dirección de la tarea integradora para el segundo año de la especialidad de hidráulica en el Politécnico 26 de Julio. (Tesis de maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas Educación Técnica y Profesional (ISPETP) Héctor Alfredo Pineda Zaldívar, La Habana. Cuba
Arias Labrada, L. (2003). ¿Tareas docentes, o tareas de enseñanza y tareas de aprendizaje? Recuperado de: https://www.monografias.com/trabajos13/tardocen/tardocen.shtml
Borrero Pereira, R. (2007). Tareas profesionales pedagógicas integradoras para la formación inicial de docentes de la carrera de Licenciatura en Educación en Mecánica.(Tesis de maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín. Cuba.
Bermúdez Morris, R. & Pérez Martín, L. (1996). Modelo integral del proceso pedagógico profesional. Centro de Estudios de la Pedagogía Profesional del ISPETP, La Habana. Cuba.
Castro Pimienta, O. D. (1996). ¿La evaluación en la escuela actual. Reduccionismo o desarrollo?. (Tesis doctoral). ISPETP, La Habana. Cuba
Cortijo Jacomino, R. (1996). Didáctica de las Ramas Técnicas: una alternativa para su desarrollo. ISPETP, La Habana. Cuba.
Chirino Ramos, M. V. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación. (Tesis doctoral). La Habana.

Published

2018-04-02

How to Cite

Almaguer Guerrero, I. M., Silva Cruz, M., & Medina Pérez, Y. (2018). El The integrative exam as a way to assess the development of professional skills in the initial training of students in the Construction degree. LUZ, 17(2), 14-24. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/905

Most read articles by the same author(s)