The linguo-Cultural Competence in English and Its Formation in International Business Students

Authors

  • Maritza Sandra Pibaque Pionce Universidad Estatal del Sur de Manabí (UNESUM). Ecuador
  • Ned Quevedo Arnaiz Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES). Santo Domingo, Ecuador
  • Silvia Colunga Santos Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Cuba

Abstract

The teaching and learning of English for Specific Purposes (ESP) at the university level, has an increasing importance. Preparing training professionals in order to reveal performances in correspondence to the social demands, and the required skills for the jobs, is particularly important today. This paper deals with the category of professional competence, communicative competence and linguo-cultural competence, viewed in the professional field of business. At the same time, it offers some pedagogical-didactic approaches to favor the formation of the linguo-cultural competence in English for students in the area of international business from ESP. The research is developed by the documentary analysis, induction- deduction, theoretical systematization and the analysis-synthesis methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdallah-Pretceille, M. (december, 2006). Interculturalism as a paradigm for thinking about diversity. Intercultural Educacion, 17, (5), pp.475-483. doi: https://dx.doi.org/10.1080/14675980601065764
Alcaráz Varó, E. (2000). El inglés profesional y académico. En Universitario. Serie. Filología y Lingüística (pp. 317-319). Madrid: Alianza.
Álvarez Borge, S. (2003). Los neologismos en la traducción científico técnica. Madrid: Servicio de Traducción del Centro de Información y Documentación del CSIC. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/lengua/esletra/pdf/01/012_alvarez.pdf
Batista, J.; Alburguez, M.; y León, M. (septiembre-diciembre de 2007). Estudio diagnóstico sobre la enseñanza del inglés técnico en Ingeniería. Laurus, (13), 25, pp. 146-173. recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/761/76111479007.pdf
Benesch, S. (2008). Critical English for academic purposes: Theory, politics, and practice. UK: Taylor & Francis e-Library.
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea Ediciones S. A.
Bolshakova, G. (2013). Developing cultural and motivational components of the linguo cultural competence. ???????????: ?????: ??????????.
Bolten, J. (1999). La negociación Intercultural: Un ejercicio práctico. Intercultural negotiation training. Deutshland: Sterenfels: Wissenschaft un Praxis.
Correa, J. (2001). Asedios a una pragmática de la cognición y el lenguaje. En Bernal León Gómez, J. Lenguaje y Cognición. pp.16-37. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo. Universidad de Salamanca.
Díaz, M. de M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo.
ESOL. (2012). El inglés en el mundo de los negocios. Cambridge: Cambridge ESOl.
Europa, C. D. (2001). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid- Instituto Cervantes: Anaya.
Ewer, J. y Latorre, G. (1967) Preparing an English Course for Students of Science. English Language Teaching. 21 (3), pp. 221-229.
Garaeva, A. (7 de octubre de 2014). The development of linguocultural competence of students in teaching the history of the English language. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, pp.1012-1018. doi:10.1016/j.sbspro.2014.09.359
García S. (2013) Análisis y evaluación de cursos de inglés de los negocios a distancia asistidos por las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. (Tesis doctoral). España: Universidad de Alcalá. Departamento de Filología Moderna.
González N. (marzo de 2004) Lugares de reflexión en la formación del profesor de E/LE (La particular situación de Brasil) Redele, (0), pp.1-10. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_00/2004_redELE_0_13Gonzalez.pdf?documentId=0901e72b80e0c9b5
Hutchinson Tom and Alan Waters (1987) English for specific purposes: A learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Inyoung, S. (september 2008). Necessary Skills in English for Korean Postgraduate Engineering Students in London. Educate~Special London Issue. Educate Journal. 8, (2), pp. 50-61. Recuperado de https://www.educatejournal.org/index.php/educate/article/viewFile/176/169
James H. y Miller C. (2013) Innovación, Creatividad y Excelencia en la enseñanza del inglés. Ponencia de Cambridge ESOL. En González, I. (pres.) III Congreso Bilingüismo de Escuelas Católicas de Madrid. p.5
Luque, J. D. (2014). Lengua y Cultura. Granada: Universidad de Granada.
Instituto Cervantes. (2002) Marco Común de Referencia Europeo para las Lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. (trad.) España: Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Montero, A. (2009). Competencias educativas, diseño y desarrollo del currículo. Organización y Gestión Educativa, 17, (2), pp. 28-32.
Montes, M. I. (2012). El desarrollo de la competencia sociocultural en el aula de inglés. (Tesis doctoral). Universidad Internacional de la Rioja , Madrid.
Niño Rojas, V. M. (2008). Competencias en la comunicación. Hacia las prácticas del discurso. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Selinker, L. y Trimble, L. (1978). History of English for academic purposes. Formal written communication and ESL. Journal of Technical Writing and Communication. (15), pp. 37 -52
Spencer, L. M. (1993). Competence at work. Models for superior performance. New York: Wiley and Sons.
Swales, J. G. (1990). Analysis: English in academic and research settings. UK: Cambridge University Press.
Rico, R., Alcover de la Hera, C. M., y Tabernero, C. (2010) Efectividad de los Equipos de Trabajo, una Revisión de la Última Década de investigación. (1999-2009) Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 2), (1), pp. 47-71. doi: 10.5093/tr2010v26n1a4
Tobón, S. (2008). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: Ecoe Ediciones.
Tobón, S. (2012). Formación integral y competencias. Bogotá: Ecoe Ediciones.
UNESCO. (2005). Educación y multiculturalismo. Principales aspectos e interrelaciones. Los cuatro pilares de la educación. París: UNESCO.
UNESCO. (2013). Revisting Learning: The treasure within – assessing the impact of the 1996. París: UNESCO.
Van Hoofft, A. & H. Korzilius (2001). La negociación intercultural: un punto de encuentro. La relación del so de la lengua y los valores culturales. Netherlands: Bordoy, M. Van Hooft A. : Sequeros, A. (eds.).
Varner, I. I. (july 2000). The theoretical Foundation for Intercultural Business Communication: A Conceptual Model. Journal of Business Communication, 37, (1), pp.39-57.

Published

2016-01-01

How to Cite

Pibaque Pionce, M. S., Quevedo Arnaiz, N., & Colunga Santos, S. (2016). The linguo-Cultural Competence in English and Its Formation in International Business Students. LUZ, 15(1), 79-91. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/741

Most read articles by the same author(s)