Medical Education and its role in the clinical training of medical students

Authors

  • Edilio Silva Velasco Holguin University of Medical Sciences. Cuba
  • Maikel López Aballe Holguin University of Medical Sciences. Cuba
  • Yamaisy Mayedo Núñez Holguin University of Medical Sciences. Cuba

Keywords:

Teaching; Undergraduate Medical Education; Medical Students; Learning

Abstract

Medical Education plays a significant role in the clinical training of medical students; this includes the knowledge, skills, competencies and values that allow them to successfully fulfill their functions in the future. The implementation of a diagnosis in the province of Holguín between September 2020 and March 2021, which consisted of reviewing the syllabus and subjects’ programs, exams and grading scales, as well as observing the performance of students while on call, the results obtained evidenced the need to improve their clinical training. That is why the objective of the present research is to argue the need for clinical training in the major Medicine, in this sense, the stages for the development of skills, clinical skills and the objectives and areas that should be taken into account for a successful professional performance, are adopted from a theoretical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Sala, JL., Nieto, M. Asunción, TG. (2010). La formación clínica como piedra angular de los estudios de medicina. Educ.méd. [13(1):S25-S31. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script

Aguilar, N. (2008). Manual de terapéutica de Medicina Interna. Editorial de Ciencias Médicas.

Corona, L.A, Fonseca, M. (2018). La necesidad del método clínico y de su enseñanza. Medisur, 54(3). https://bvs.sld.cu/revistas/med/vol.54_3_15/med09315.htm.

Conde, B. D. (2018). La evaluación de la calidad del proceso de desarrollo de las habilidades clínicas en los estudiantes de tercer año de la carrera de medicina. (Tesis Doctoral) Universidad de Ciencias Pedagógicas Capitán Silverio Blanco Núñez.

García A, Marqui da Silva C, de Siqueira JE. (2018). Enseñanza de bioética en las facultades de medicina de América Latina. (Impr), 26 (2), 228-234. https://dx.doi.org/10.1590/1983-80422018262243

Guillén, GA. (2009). La formación pediátrica del estudiante de Medicina. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.

Gutiérrez M, González, A, Taureaux N, Fuentes, GM, Alpizar, LB. (2018). Evaluación de la educación en el trabajo del pregrado de medicina. Revista Cubana de Medicina Militar, 47 (1), 12-22.https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S01386557201800040009&lng=es

Ilizástigui, F. (2014). El método clínico: muerte y resurrección. Rev Cubana Educ Med Super, 14 (2), 109-127.

Losada, JL. y Hernández, E. (2009). Apreciaciones acerca de la enseñanza del método clínico. Gaceta Médica Espirituana, 2(1),https://www.revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article

Martínez-González A, Soto-Estrada G. (2018). Examen Clínico Objetivo Estructurado. ¿El reto a vencer para ejercer la medicina? Revista Digital Universitaria, 19(6). https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a12.

Mendilahaxon , JB. (1991). En defensa de un método: el método clínico. Rev Finlay, 5(1), 17-8.

Nates, AB, Reyes, M, Martínez, IM. (2018). Instrumento para evaluar habilidades clínicas en estudiantes de tercer año de medicina en el examen práctico. [CD-ROM]. Holguín: Edumed. ISSN: 978-959-7237-26-6

Naranjo, JA, Báez, OL. Delgado Cruz A, Álvarez González K, Martínez Vizcaíno NE. (2018). Formación de habilidades profesionales en los estudiantes de medicina en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas, 22(3).

Pérez, E, Quintana, LA. (2018). Evaluación del desarrollo de habilidades clínicas en estudiantes de 3er año de Medicina. EDUMECENTRO, 10(1):92-108.

htpp://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3401.

Rodríguez, L. (1999). La clínica y su método: Reflexiones sobre dos épocas. Editorial Díaz de Santos.

Published

2023-06-29

How to Cite

Silva Velasco, . E., López Aballe, M. ., & Mayedo Núñez, Y. (2023). Medical Education and its role in the clinical training of medical students. LUZ, 22(3), 150-160. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1317

Most read articles by the same author(s)