Desafíos para la educación valoral

Authors

  • Yunier Pérez Sarduy Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín
  • Manuel de Jesús Velázquez León Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín
  • Adonay Bárbara Pérez Luengo Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

values education

Abstract

Values education poses the highest challenges to education. Very often what the teacher does with the aim to contribute to the formation of the students leads nowhere, or even in an opposite direction. Work in class for the values formation of the students is of little significance if the teacher does not take into account the fact that only the students themselves can be subjects in the process of assessment and appraisal of their values systems and that special conditions have to be observed. In this article, the authors analyze some of the factors that may render contradictory results if not properly understood by the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERKOWITZ, M. W. Educar la persona moral en su totalidad. En Educación valores y democracia... [s. l., s. e.], 1998.
CAPUTO, J. “A Phenomenology of Moral Sensibility”. En G. F. McLean (Ed), Act and Agent. Philosophical Foundations for Moral Education and Character Development. Nueva York, University Press of America, 1986, p. 199-222.
CORTINA, ADELA. Ética sin moral. Madrid, Editorial Tecnos S A,1990.
DAMASIO, A. Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain. London: Picador. [ Citado por Jane Arnold. Towards more humanistic English teaching ]. 1995.
GONZÁLEZ LUCINI, FERNANDO. Educación ética y transversalidad. CD-ROM “25 años contigo.” Ihardun Multimedia. Barcelona, 1999.
GUTIÉRREZ, C. Ética y moral: teorías y principios. Revista Parlamentaria, Vol. 5, No. 2, Agosto, 1997, p. 49-63.
HOFFMAN, M. L. Empathy, Social Cognition and Moral Action. En M. Kurtines y J. L. Gewirtz (Eds.) Handbook of Moral Behavior and Development. Vol. I: Theory, 1991, p. 275-301. Hillsdale, NJ, L. Erlbaum.
HOYOS VÁZQUEZ, GUILLERMO. Ética comunicativa y educación para la democracia. En Educación valores y democracia... [s. l., s. e.], 1998.
MAYO PARRA, ISRAEL. La relación personalidad-sujeto: una perspectiva psicológica de la problemática de la formación de valores. Ponencia para el Evento Pedagogía 2001. Holguín, ISP “José de la Luz y Caballero”, 2000.
VASCO MONTOYA, E. La formación de valores en la educación. Revista de la Universidad de Lasalle. Julio, 1989.

Published

2007-04-02

How to Cite

Pérez Sarduy, Y., Velázquez León, M. de J., & Pérez Luengo, A. B. (2007). Desafíos para la educación valoral. LUZ, 6(2), 2. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/299

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.