Methodology for the development of communicative competence in the initial training of agricultural engineers

Authors

  • Leonardo Riverón Fonseca University of Holguín, Cuba
  • Rafael Armando Rodríguez Devesa University of Holguín, Cuba
  • Hortencia Cruz López University of Holguín, Cuba

Keywords:

communicative competence; methodology; agricultural engineer

Abstract

The diagnostic study previously carried out, based on the exploration of the scientific literature that addresses communicative competence from the training process and with the application of scientific research methods, the existence of limitations in the initial training of the students of the career was determined. of Agricultural Engineering of the Frank País Municipal University Center, in terms of communicative competence. It was based on the theoretical and methodological systematization of the object and the field that contributed to analyze the treatment that communicative competence has had in the academic formation of the career, which revealed deficiencies in its treatment from an integrative approach. From these shortcomings; a methodology is developed for the development of communicative competence, in the initial training of the agronomist, which considers the contexts of agricultural action and serves as a methodological work tool in the preparation of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Betancourt, L. A., Larrea Plúa, J. J., & Moya Joniaux, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Transformación, 16(3), 544-566. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552020000300544&script=sci_arttext&tlng=pt

Betancourt, L. A. A., Figueredo, P. A. L., & Tauler, L. L. M. (2019). La metodología como resultado científico: Alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(Especial 2), 231-247 https//opuniabrava.ult.edu.cu/index.php/opintiabrava/article/view/915

Caballero Velázquez, E. ., Otero Góngora, Y. ., & Velázquez Hidalgo, M. D.. (2020). EDULECTURA: experiencias de la promoción de la lectura en la formación inicial del profesional de las ciencias pedagógicas. LUZ, 19(3), 45-54 https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1050

Casanovas, A. P., Perdomo, A. R. C., Cao, N. N., y Cruz, E. R. B. (2016). Evaluación de competencias comunicativas de especialistas en Imagenología. Revista Cubana de Educacion Medica Superior, 30(1).https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68720

Chomsky, N. (1965). Temas persistentes en la teoría lingüística. Diógenes, 13 (51), 13-20. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/039219216501305102

Cisternas, C. (2017). Ideologías lingüísticas: hacia una aproximación interdisciplinaria a un concepto complejo. Revista de Lenguas y Literatura Indoamericanas, 19, 101-117.

Gamboa Rodríguez, R. (2019). La Formación de la competencia comunicativa profesional de los estudiantes de Ingeniería Mecánica en el contexto laboral. (Tesis Doctoral, Universidad de Holguín) https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/6160

Horruitiner Silva, P. (2010). La universidad latinoamericana en la época actual. In Tendencias, retos y propuestas innovadoras. 7mo. Congreso Internacional de Educación Superior. Sala (Vol. 10).

McClelland, D. C. (1973). Pruebas de competencia en lugar de "inteligencia". Psicólogo estadounidense, 28 (1), 1. https://psycnet.apa.org/journals/amp/28/1/1/

Moya, C. A., Alonso, L. A., Vera, M. D., Corral, J., y López, M. (2019). Metodología para el desarrollo de la competencia de marketing en estudiantes de Economía durante la inserción laboral en empresas. Revista Espacios, 40(44), 26-33. https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p26.pdf

Pompa Montes de Oca, Y. D. L. C., y Pérez López, I. A. (2015). La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Revista Universidad y Sociedad, 7(2), 160-167. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200023

Romero López, E. (2019). La competencia comunicativa oral en el tercer curso de educación primaria. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/38030

Steyners Sánchez, K., Casamayor Chacón, Y., Acosta Utria, Y., Samón Laffita, A., & Guilarte Acosta, M. E. (2018). Competencia comunicativa de los profesionales de la salud en lengua inglesa. Revista Información Científica, 97(3), 518-527. https://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1028-99332018000300518&script=sci_arttext&tlng=en

Swain, M. (1983). Bilingüismo sin lágrimas. Sobre Tesol, 82, 35-46. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED228890.pdf#page=42

Tejeda, R. & Sánchez, P. (2012). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Mar Abierto

Published

2023-07-04

How to Cite

Riverón Fonseca, L. ., Rodríguez Devesa, R. A. ., & Cruz López, H. . (2023). Methodology for the development of communicative competence in the initial training of agricultural engineers. LUZ, 22(3). Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1329

Issue

Section

Announces from Luz