Methodological alternative in order to form the school scientific knowledge of Physics
Methodological alternative in order to form the school scientific knowledge of Physics
Keywords:
Formation; scientific knowledge; teaching; learning; PhysicsAbstract
Due to a lack of understanding, on the part of teachers, regarding how to manage the formation of school scientific knowledge using the didactic strategy known as “sciences teaching-learning process as social-cultural and investigative experience”, the theoretical and methodological basis of such strategy is analyzed, also, the need that, during the teaching-learning process, several features of modern scientific-researching activity are demonstrated, is argued in this paper. A methodological alternative to elaborate physics’ assignments from this theoretical perspective is proposed and illustrated through an example using a physics’ topic. In order to highlight the social character of scientific activity and the proximity of the teaching-learning process to current scientific endeavor, its implementation is advised.
Downloads
References
Núñez. J., Sifredo. C., Hernández. J. L. & E. M. Vilaú. (2002). Libro de texto de Física Décimo grado. Pueblo y Educación.
Pérez Ponce de León, N. P. (2002). Estimulación de las potencialidades creadoras mediante la resolución de problemas de Física en el nivel secundario. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín. Cuba]
Pérez Valdés, M. M. (2014). La formación del conocimiento científico a partir del conocimiento cotidiano en la enseñanza de las ciencias naturales en Secundaria Básica. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín. Cuba]
Pérez Valdés, M. M., Estrada Sifontes, F. C. & Moreno Toirán, G. (enero-marzo, 2013a). Conocimiento escolar: conocimiento cotidiano y conocimiento científico escolar. Ideas y reflexiones. Luz, 12(1), 103-115. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/596
Pérez Valdés, M. M., Estrada Sifontes, F. C. & Moreno Toirán, G. (julio-septiembre, 2013b). Caracterización del conocimiento científico que se enseña y aprende en la escuela Secundaria Básica. Ciencias Holguín, 19(3), 95-106. https://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article/view/788
Pérez Valdés, M. M., Pérez Ponce de León, N. P. y Regueira Batista, K. (abril-junio, 2016). Modelo didáctico de formación de conocimientos científicos escolares de ciencias naturales. Luz, 15 (2), 51-62. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/750
Pérez Valdés, M. M., Perez Ponce de León, N. P., Estrada Sifontes, F. C. y Moreno Toirán, G. (octubre-diciembre, 2013c). Crítica a los enfoques didácticos para la formación del conocimiento científico escolar de las ciencias naturales en los escolares de Secundaria Básica. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4(4), 199-218. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7258222
Pérez. N. P. (2012). Temas seleccionados de didáctica de la Física. Pueblo y Educación.
Valdés. P. y R. Valdés. (1999). El proceso enseñanza aprendizaje de la Física en las condiciones contemporáneas. Academia.
Valdés. P., Valdés. R. y Sifredo, C. (2002). Libro de texto de Física Noveno grado. Pueblo y Educación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LUZ
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.