The formation of the research competence in students of the Bachelorof economics

Authors

  • Juliet Yamila Gelavert Jardines University of Holguin. Cuba
  • Yamila Cuenca Arbella University of Holguin. Cuba
  • Lisandro Carralero Hidalgo University of Holguin. Cuba

Keywords:

Undergraduate in economics (;)research competences(;)diagnostic(;) training

Abstract

The present work is performed with the objective todiagnose the status of the research competences carried out by students from the undergraduate class in economics, which characterizes the professional training process of such career. There are three proposed indicators for this process: Profile of the graduate, Development of the research competences, and Evaluation of the research competences. These indicators are analyzed through the four stages of development and evolution of this specialty, whichcoincide with the different study plans by whichit has elapsed. Furthermore, a series of qualitative indicators is developed to delimit when to consider the research formation of the students by very favorable, favorable, less favorable and unfavorable. Several empirical methods and techniques are applied that triangulate all the gatheredinformation and offer a more trustful diagnostic result.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corral, J. A., Moya, C. A. y Alonso, L. A. (2020). Propuesta de la competencia de innovación de procesos educativos: una vía para la formación de profesionales creativos y emprendedores. Revista Luz, 19(3). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1052

Ferrero, F., Goldenhersh, H., Díaz, M. y Moughty, M.T. (1999). “Diagnóstico de la capacitación del graduado en Ciencias Económicas”, Administración Pública y Sociedad, 12, 157-184.

Gerard, F. M. (2008). La formación de economistas en Cuba. Revista Economía y Desarrollo, 131, (2), 2002, p.26

González García, T. R. (2017). Modelo para el desarrollo de competencias investigativas con enfoque interdisciplinario en tecnología de la salud. [Tesis de doctorado no publicada en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana].

Guzmán Duque, A. P., Oliveros Contreras, D. y Mendoza García, E. M. (2019). Las competencias científicas a partir de la gestión del conocimiento en instituciones de educación superior. Signos. Investigación en Sistemas de Gestión, 11(2), p. 23-40.

Hernández Contreras, J., Antonio Ponce, R., Moreno Badajós, P., Castañeda Barajas, (2018). Desarrollo de competencias para la investigación en estudiantes de educación superior: una experiencia en México. Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 3 (1), Enero-Marzo.

Martínez, H., Alonso, L. y Pérez, C (2018). Formación de la competencia toma de decisiones económicas en los estudiantes de licenciatura en economía. Revista Opuntia Brava, (11), 204-213. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/678

Martínez Fernández, H. (2021). La toma de decisiones económicas en el proceso de formación de los profesionales de licenciatura en economía. [Tesis de doctorado no publicada en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Holguín].

Maury, S. C., Marín, J. C., Ortiz, M y Gravini, M. (2018). Competencias genéricas en estudiantes de educación superior de una universidad privada de Barranquilla Colombia, desde la perspectiva del Proyecto Alfa Tuning América Latina y del Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). Revista Espacios, (39). 1-12.

https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/a18v39n15p01.pdf.

Núñez, N. (2019). Enseñanza de la competencia investigativa: percepciones y evidencias de los estudiantes universitarios. Revista Espacios, 40 (41).

Ronquillo, L. E., Cabrera, C. C. y Barberán, J. P. (2019). Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Revista Opuntia Brava, (11),1-12.

https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653

Rey, L., Alonso, L.A. (2016). La formación de las competencias profesionales en la disciplina de auditoria mediante proyecto. Revista Luz, 15 (3), 25-37

Valera, L. y Téllez, L. (2019). El proyecto profesional como forma de organización de la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Revista Opuntia Brava, (11), 204-213.

Vergara, M.C., Et. Al. (2016). Teoría de recursos y capacidades para evaluar la función sustantiva de investigación en instituciones de educación superior. Revista educación y desarrollo social, 10(1), 58-77. https://dx.doi.org/10.18359/reds.1448.

Published

2023-04-04

How to Cite

Gelavert Jardines, J. Y., Cuenca Arbella, Y. ., & Carralero Hidalgo, L. . (2023). The formation of the research competence in students of the Bachelorof economics. LUZ, 22(2). Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1280

Issue

Section

Announces from Luz

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.