La The Relationship School-mass Media. An Approximation to their Categories

Authors

  • Danay Córdova Cantillo Universidad de Guantánamo. Cuba
  • Francisco Abel Pérez Álvarez Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba.
  • Mary Luz Yero Ochoa Universidad de Guantánamo. Cuba

Keywords:

Social sciences; school; mass media

Abstract

In contemporaneity, the media's influence massive in the formation of the children, teens and young people is a notable reality. Of way than, the acquaintance of these with the school institution in terms of the education of the new generations, continues a challenge for Social Sciences. However, the practice of joint actions emanated of the relation of both institutions, without having an approach to his definition and dynamics proves to be improbable. The present work offers an approximation to the relation school means of communication massive like preamble for his utilization, in terms of the preparation of the individual for the critical understanding of knowledges and experiences which you come face to face to in the cotidianeidad, and how using that accumulation of wisdom in preservation and transformation of the natural and social surroundings that you surround him. The one for which the materialistic dialectic method was used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded Gómez, J. I & Cabero Almenara, J. (1997). Educación y Medios de Comunicación en el contexto iberoamericano. Colección Encuentros Iberoamericanos, nº 11.
Aguiar, C. (. s.f.). El Sistema Educativo es un gran medio de comunicación. En Medios y escuela: su relación en el siglo XXI. España. Recuperado en https://www.cipes.org/articulos/319%20%20Medios%20y%20Escuela%20su%20relacion%20en%20el%20Siglo%20XXI.pdf
Aramendi Jáuregui, P. & Garín Casares, S. (s.f.). Relación entre los Medios de Comunicación y la Educación. En Medios y escuela: su relación en el siglo XXI. España: Recuperado de https://www.cipes.org/articulos/319%20%20Medios%20y%20Escuela%20su%20relacion%20en%20el%20Siglo%20XXI.pdf
Ballesta Pagán, J. (2002). Educar para el consumo crítico de los medios. Eticanet, I. Recuperado de https://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero0/Articulos/Educar_para_el_consumo_de_los_mc.pdf
Blanco Pérez, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación.
Castillo Barragán, C. (2006, junio). Medios masivos de comunicación y su influencia en la educación. Revista electrónica de Pedagogía Odiseo, 3, (6).
Chacón Arteaga, N. (s/f). Ética, moral y valores en la sociedad cubana de hoy. La Habana: Pueblo y Educación.
Córdova Cantillo, D. (2017). Modelo educativo de orientación profesional mediante la relación escuela-medios de comunicación masiva para la Educación Preuniversitaria. (Tesis de Doctorado.) Instituto Cubano de Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba.
Córdova Cantillo, D. (abril-junio, 2016). Relación escuela-medios de comunicación masiva territorial. Un reto para la educación contemporánea. Revista Inclusión educativa, 3. (2), 138-145, Recuperado de: https://www.revistainclusiones.cl/articulos/vol-3-num-abril-junio-2016/7-oficial-vol-3-num-2-abr-jun-2016-lic.-danay-cordova---cantillo.pdf
EcuRed. Medios de Comunicación. Recuperado de: www.ecured.cu https://www.ecured.cu/Medios_de_Comunicaci%C3%B3n_Masiva
Hernández, E. F., Barreto, I., Hernández, P. A., Padrón, A. R., Rodríguez, P. E. & Hernández, M. A. (2004). Hacia una Educación Audiovisual. La Habana: Pueblo y Educación.
Montenegro, L., Castillo, Y., Del Cid, E., Espitía, D., Valdéz, G., & Ruiz, M. (s/f). La educación en medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizado. Universidad Santa María La Antigua.
Morduchowicg, R., Marcón, A., Camarda, P. (2006). Los medios de comunicación masiva en la escuela: un abordaje reflexivo, una actitud crítica. Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología. Presidencia de la nación. Recuperado de https://docplayer.es/9267669-Los-medios-de-comunicacion-en-la-escuela-un-abordaje-reflexivo-una-actitud-critica.html
Morduchowicz, R. (2008). La generación multimedia. Significados, consumos y prácticas culturales de los jóvenes. Buenos Aires: Paidós. Colección Voces de la educación.
Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad juvenil en internet. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Morduchowicz, R. (mayo-agosto, 2001). Los medios de comunicación y la educación: un binomio posible. OEI. Iberoamericana de Educación. 26: Sociedad educadora.
Roda Salinas, F. J. & Beltrán de Tena, R. (1998). Información y comunicación: sus medios y su aplicación didáctica. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Yourbubbles. Medios de Comunicación. Recuperado de: https://mediosdecomunicacion.yourbubbles.com/definicion.com

Published

2018-12-14

How to Cite

Córdova Cantillo, D., Pérez Álvarez, F. A., & Yero Ochoa, M. L. (2018). La The Relationship School-mass Media. An Approximation to their Categories. LUZ, 18(1), 70-81. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/954