Dimensions of the process of labor insertion of the student of Technician Medium in the specialty of Viales in the annexed classrooms

Authors

  • Mariela Silva Cruz Universidad de Holguín. Cuba
  • Yamirka Medina Pérez Universidad de Holguín. Cuba
  • Isabel Maria Almaguer Guerrero Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

Job placement; job performance; competent worker

Abstract

This article starts with a diagnostic study that showed insufficiencies diagnosed in the job performance of students in the field of vials during the process of employment in the attached classrooms; which limits to achieve the requirements established by the professional model in preparing a competent worker.

As a solution to the problem the constructive training, technological dimensions, and professional partner Job placement process from the relationship that exists between the diversity of associated labor contexts investor construction process and the complex and inclusive formation work skills as a way to solve this problem. These results are based on the dialectical - materialistic relationship between theory and practice, a historical-cultural approach, the laws professional training process, regularities and principles of the Pedagogy of Technical and Vocational Education, and the conception of job placement. The results obtained were submitted to the consideration of specialists in critical reflection workshops to assess the relevance and feasibility, ensuring its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, Regueiro, R. (2004). Un modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico de Enseñanza Técnica y Profesional Héctor Alfredo Pineda Zaldívar. La Habana.
Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Alonso Betancourt, L. A. (2007). La formación de competencias laborales en los estudiantes de Bachiller Técnico en la especialidad de Mecánica Industrial, a través del periodo de prácticas pre-profesionales. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Arenas Hernández, J y Rosales Echarri,V(2009). La formación de la fuerza de trabajo calificada para la producción y los servicios. Los problemas profesionales. Instituto Superior Pedagógico de Enseñanza Técnica y Profesional Héctor Alfredo Pineda Zaldívar. La Habana. [Soporte magnético].
Castañeda Velásquez, A. (2007) Modelación de la formación de habilidades manuales para la tornería, en los estudiantes de las especialidades de la familia Mecánica de la Educación Técnica y Profesional. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Cazanave Mora, A. (2009). La práctica pre-profesional y el examen final integral en la Educación Técnica y Profesional. La atención de los estudiantes durante su realización. La Habana. [Soporte magnético].
Cortijo Jacomino, R. (1996). Didáctica de las ramas técnicas: una alternativa para su desarrollo. Instituto Superior Pedagógico de Enseñanza Técnica y Profesional Héctor Alfredo Pineda Zaldívar. La Habana.
Cruz Cabezas, M. A. (2003). Metodología para mejorar el nivel de formación de las habilidades profesionales que se requieren para un desempeño profesional competente en la especialidad de Construcción Civil. (Tesis Doctoral Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín
Domínguez Zaldívar, E. (2007). El aprendizaje de los estudiantes de la especialidad de Explotación, Mantenimiento y reparación de la técnica agrícola en el contexto laboral. (Tesis Doctoral Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín

Figuera,P.(2007). La inserción socio-profesional del universitario diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/42468.
Fuentes González, H. C. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Oriente: Centro de estudios Manuel F. Grant. Santiago de Cuba. [Soporte magnético].
Hernández Ciriano, I. (2009). El proceso pedagógico profesional: un abordaje teórico y metodológico. Instituto Superior Pedagógico de Enseñanza Técnica y Profesional Héctor Alfredo Pineda Zaldívar. La Habana. [Soporte magnético].
Jurado de los Santos. (2007) Orientación e inserción laboral. Barcelona: Universidad autónoma de Barcelona.
López Medina, F. (2007). La evaluación del componente laboral-investigativo en la formación inicial de los profesionales de la educación. (doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Patiño Rodríguez, M. (1996). Análisis de la práctica pre-profesional en la formación de técnicos medios: vías y exigencias para evaluar su efectividad. (Tesis doctoral). Instituto Cubano de Ciencias Pedagógicas. La Habana.
Segura Suárez, M. E (2005). La psicología en la práctica educativa del maestro. Tabloide de Maestría en Ciencia de la Educación. La Habana.
Tejeda Díaz, R. (2006). La formación profesional del Ingeniero Mecánico mediante proyectos de ingeniería. (Tesis Doctoral). Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya.
Téllez Lazo, L. (2005). Modelo didáctico de proyecto como forma de organización de la práctica pre-profesional en el técnico medio en Electricidad. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey. Las Tunas .
Thompson Zulueta, D. T. (2009) La formación laboral del Bachiller Técnico en la especialidad de Agronomía. (Tesis Doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Weller, J. (2007). La inserción laboral de los jóvenes: características, tensiones y desafíos. Revista de la CEPAL 92. pp. 34-40.

Published

2017-07-01

How to Cite

Silva Cruz, M., Medina Pérez, Y., & Almaguer Guerrero, I. M. (2017). Dimensions of the process of labor insertion of the student of Technician Medium in the specialty of Viales in the annexed classrooms. LUZ, 16(3), 16-27. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/837

Most read articles by the same author(s)