Antecedentes sobre la integración de los elementos del conocimiento que forman parte del contenido de las asignaturas técnicas en la especialidad de agronomía

Authors

  • Inés Lazo Fernández Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín
  • Francisco Rodríguez Castellanos Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín
  • Rafael Suñol Vega Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

Technical and Professional Education, agronomy

Abstract

The Technical Professional subsystem of Education is in charge of the efficient preparation of the workers to face the process of the agricultural production as well as the professors to be what will satisfy the new challenges of the Agricultural Polytechnical Institute. One of the problems investigated in this subsystem of education is the one of the formation and development of intellectual and professional abilities; however it has not been solved in the pedagogical practice yet. In this work we assume the integration of agricultural contents as a way to solve the problem, presenting in this first part the theoretical conceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, CARLOS. La escuela en la vida. La Habana, Editorial Félix Varela, 1993.
ÁLVAREZ PÉREZ, MARTA. Sí a la interdisciplinariedad. Educación (La Habana) 97: 10-13, mayo-ag. 1999.
DELORS, JACQUES. Formar a los protagonistas del futuro. Correo de la UNESCO (París) 4: 6-11, abril 1996.
FIALLO RODRÍGUEZ, JORGE. Las relaciones intermaterias: una vía para incrementar la calidad de la Educación. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1996.
FRAGA RODRÍGUEZ, RAFAEL. Metodología de la enseñanza para áreas profesionales. La Habana, Instituto Superior Pedagógico de la Educación Técnica y Profesional, 1997.
LAZO FERNÁNDEZ, INÉS. Problemas actuales para la adquisición de las habilidades profesionales en la Licenciatura en Agronomía. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 1997.
MAÑALICH SUÁREZ, ROSARIO. Interdisciplinariedad y didáctica. Educación (La Habana) 94: 8-13, mayo-jun. 1998.
NÚÑEZ JOVER, JORGE. Ciencia, tecnología y sociedad. La Habana, Editorial Félix Varela, 1999.
RODRÍGUEZ NEIRA, TEÓFILO. Interdisciplinariedad: aspectos básicos. Aula Abierta (España) 69: 3-22, 1997. Disponible desde: https://dialnet.unirioja.es
[Visitado el 26/8/2010]
RODRÍGUEZ PALACIOS, ALVARINA. Consideraciones teórico-metodológicas sobre principios en la relación intermateria a través de los nexos de conceptos. Villa Clara, Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”, s. a..
TAMAYO TAMAYO, MARIO. Aprender a investigar la investigación. Bogotá, Instituto Colombiano para el fomento de la Educación Superior, 1999.

Published

2009-12-01

How to Cite

Lazo Fernández, I., Rodríguez Castellanos, F., & Suñol Vega, R. (2009). Antecedentes sobre la integración de los elementos del conocimiento que forman parte del contenido de las asignaturas técnicas en la especialidad de agronomía. LUZ, 8(4), 9. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/448

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)