Consideraciones metodológicas acerca del aprendizaje de la lengua escrita en el grado preescolar
Keywords:
educación preescolarAbstract
The children of the degree preschooler get in touch with the written language, by means of the interaction with diverse text discourses contained in books, magazines, newspapers, etc., and cultivated people. This provides them, in an informal way, with characteristics on this cultural object, and allows them to elaborate their own conceptualisations on the reading and writing. Starting from these facts that happen daily, the authors expose methodological considerations on how to favour this link under learning conditions, taking advantage of the possibilities offered by the sociocultural environment of the current education in our institutions.
Downloads
References
MARTÍNEZ, FRANKLIN. La preparación para el aprendizaje de la lectoescritura: un problema actual ( material impreso). -- La Habana: CELEP, 1999. -- 18 p.
PETROVSKY, A. V. Psicología pedagógica y de las edades. -- La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1983. -- 416 p.
PIAGET, JEAN La formación del símbolo en el niño. -- La Habana: Editorial Ciencia y Técnica, 1961. -- 401 p.
ROMERO PEREZ, IBIAN. El trabajo del maestro de primer grado con las premisas que determinan la preparación de los niños para su ingreso a la escuela y su incidencia en el aprovechamiento académico./ Ibian Romero Pérez, Idalmis Quevedo, Maricela Rojas. -- 1988. -- 85 h. -- Trabajo de Diploma. ISP “José de la Luz y Caballero”, Holguín.
SCHNEOLY, BERNARD. La concepción vigotskiana del lenguaje escrito / Bernard Schneoly. -- p. 49-60. -- En: CLSE, N.16, 1992.
SIVERIO GOMEZ, ANA MARIA[ et al ]. Estudio sobre las particularidades del desarrollo del niño preescolar cubano. -- La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1995. -- 271 p.
TEBEROSKY, ANA. La escritura: producto histórico, aspectos lingüísticos y procesos psicológicos/ Ana Teberobsky. -- p. 7-10. -- En: Infancia y Aprendizaje. -- Año 2000, N. 89. -- Madrid, 2000.