Didactic resources to favor the process of teaching and learning mathematics in schoolchildren with intellectual disabilities

Authors

  • Yunia Vega Batista University of Holguín. Cuba
  • Itzel Lorena Alemán Espino Matagalpa José Martí Normal School
  • Miguel Aquiles Casals Sierra University of Holguín. Cuba
  • Jesús Zúñiga Hung University of Holguín. Cuba

Keywords:

teaching; learning; didactic resources; intellectual disability

Abstract

The challenges that school and pedagogy demand today require the design and application of a pedagogical intervention based on a truly personalized, stimulating, guiding, functional, comprehensive motivation process and with a new conception of the future citizen we educate. In this direction, the search for ways to attend and solve the difficulties that arise in the teaching-learning process of schoolchildren with intellectual disabilities is necessary and essential. The present work addresses the need to favor the teaching-learning process of mathematics from the development of skills for the written calculation of addition and subtraction in schoolchildren with intellectual disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Geissler, E., Siever, J., Starke, H, y Wolf, A. (1979). Metodología de la enseñanza de la Matemática de 1ro. a 4to. Grado. (t. 3).Pueblo y Educación.

Guirado Rivero, V. C., Rivero Álvarez, O., & Campos Morales, R. (2018). Estrategias de enseñanza-aprendizaje de las ciencias de la naturaleza y atención a la diversidad. Revista Conrado,14(65), 16-22. Falta el enlace al artículo.

Guirado, V. (2011). Recursos didácticos para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Pueblo y Educación.

Manrique Orozco, A. M. y Gallego Henao, A. M. (2013). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1),101-108.ttps://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497856284008.

Quintana. Y. (2015). La comprensión de textos escritos en los escolares con retraso mental. Revista Atenas, 4( 32),139-152. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047208011.pdf.

Vigotsky, L. S. (1989). Obras Completas. Tomo V. Pueblo y Educación.

Published

2023-12-05

How to Cite

Vega Batista, Y. ., Alemán Espino, I. L. ., Casals Sierra, M. A. ., & Zúñiga Hung, J. . (2023). Didactic resources to favor the process of teaching and learning mathematics in schoolchildren with intellectual disabilities. LUZ, 23(1), e1394. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1394