La enseñanza de la Matemática por investigación orientada
Keywords:
mathematicsAbstract
The current paper describes the teaching strategies for research guided learnig. To accomplish that, a comparative frame is presented with the comparison between the actions carried out by scientists while they develop scientific work and those the students should do while learnig. The paper also deals with the traits that any learning tasks system should aqccomplish to make it possible that students get involved in researching, which is provided by means of an example. The implementation of such a means for mathematics teaching could provide students with the possibility to develop their capacities to examine, control and evaluate their own thinking process.
Downloads
References
FERRER VICENTE, MARIBEL. La resolución de problemas en la estructuración de un sistema de habilidades matemáticas en la escuela media cubana. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba, 2000.
GIL PÉREZ, D. Y MIGUEL GUZMÁN OZAMIZ. Enseñanza de las ciencias y la Matemática; tendencias e innovaciones. [s. l.], Organización de Estados Americanos para la educación, la ciencia y la cultura, Editorial Popular, 1993.
GÓMEZ ZOQUE, ALEXIS Y MARGIE ALARCÓN MORA. Introducción a la Didáctica de las Ciencias. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2004.
REBOLLAR MOROTE, ALFREDO. Una variante para la estructuración del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática a partir de una nueva forma de organizar el contenido en la escuela media cubana. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba, 2000.