El The psychotherapeutic treatment with environmental dimension: A way to overcome the teachers of school children diagnosed with behavioral disorders

Authors

  • María del Carmen Domínguez Ramírez Universidad de Camagüey. Cuba
  • Guillermo Rafael Peña Cruz Universidad de Camagüey. Cuba
  • Noris Vázquez Ávila Universidad de Camagüey. Cuba

Keywords:

Psychotherapy, psychotherapeutic treatment, environmental dimension, diagnosis of dysfunctions of the behaviour

Abstract

The article that is presented has as objective to offer the obtained results of an investigation that it contributes to an overcoming strategy for the environmental dimension of the psychotherapeutic treatment in the school for students with diagnosis of dysfunctions of the behaviour. Theoretical, empiric and mathematical-statistical methods were used in their development. Aspects related with concepts of the environment, the environmental dimension and the school psychotherapy were systematized. This strategy was structured in four stages. When being applied a favourable impact it was obtained in the preparation of the teachers with their rising incidence in the achievement of the proposed objective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bosque, R. (1996). Sugerencias para la determinación de itinerarios de educación ambiental. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana. Cuba.
Díaz, C. (2001). La prevención educativa en los adolescentes en el contexto de la escuela y la familia. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey, Las Tunas. Cuba.
Díaz, H. (1977). La preparación metodológica. Primer Seminario Nacional a dirigentes metodólogos e inspectores de la dirección provincial y municipal de educación. (Vol. I). La Habana: Pueblo y Educación.
García, M. E. (1996). Una propuesta para el mejoramiento de la dimensión ambiental por vía curricular en Secundaria Básica. (Tesis de maestría). Instituto Cubano de Ciencias Pedagógicas. La Habana. Cuba.
Hernández, M. J. (2007). Entrenamiento extensible: vía de superación en habilidades intelectuales generales para docentes de las escuelas de conducta en las condiciones de universalización pedagógica. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey. Cuba.
Justiz, M. M. (2000). La Educación en valores de los escolares con trastornos de la conducta. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey. Cuba.
Manso, T. (2003). Estrategia para incorporar la dimensión ambiental al proceso docente educativo de la Enseñanza Especial. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey. Cuba.
Mc Pherson, M. (2004). La Educación Ambiental en la formación de docentes. La Habana: Pueblo y Educación.
Moya, N. B. (2008). Estrategia metodológica de preparación a docentes para dar tratamiento a la educación ambiental a escolares con diagnóstico de retraso mental leve. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey. Cuba.
Piñeiro, O. (2001). Contribución a la educación ambiental en los estudiantes de 7. grado de la Secundaria Básica: propuesta de tareas docentes para su desarrollo. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey. Cuba.
Torres, E., & Valdés, O. (1996). Cómo lograr la educación ambiental de tus alumnos. La Habana: Pueblo y Educación.
Valdés, O. (1993). La educación ambiental en el proceso docente educativo en Cuba. Pedagogía ’93. La Habana: Empresa Impresora Gráfica MINED.
Villegas, S.E (2000). La especialidad de Postgrado. Una vía para la preparación de los Psicopedagogos. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico José Martí, Camagüey. Cuba.

Published

2018-10-03

How to Cite

Domínguez Ramírez, M. del C., Peña Cruz, G. R., & Vázquez Ávila, N. (2018). El The psychotherapeutic treatment with environmental dimension: A way to overcome the teachers of school children diagnosed with behavioral disorders. LUZ, 17(4), 26-34. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/934