Domestic Virtue and Historical Culture: Foundations for the formation of the professional of Marxism-Leninism and History

Authors

  • Rebeca Rodríguez Mastrapa Universidad de Holguín. Cuba
  • Adalys Gricell Palomo Alemán Universidad de Holguín. Cuba
  • Amarilys Batista Rodríguez Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

nationality, historic culture

Abstract

This article originates as a result of a project of investigation on the formation of the professional as from the need to develop the Historical Culture in the students that are being prepared as future teachers of Marxism-Leninism and History, like one of the problems that are debated from the didactic and methodological point of view. It was corroborated that the official curriculum, not always include the study of different themes that were proven to be of interest for the achievement of this objective. Part of them is the system of ideas of the Domestic Virtue. The goal of this work is to base, from the theoretic and methodological point of view, the importance of the didactic treatment to the aforementioned system of ideas, to strengthen the development of the historical culture in the professionals being instructed. The use of different theoretical and empirical methods, such as: documentary analysis,  lesson observation, and the application of opinion polls and interviews, showed as a result the guidance teachers' methodological insufficiencies and made it possible to determine the theoretic and methodological foundations for the inclusion of the aforementioned theme into the history of Cuba discipline's curriculum for the development of the Historical Culture of the professional of Marxism-Leninism and History.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, R. M. (1997). Hacia un currículo integral y contextualizado. La Habana: Academia.
Felino Riverón, F. (2014). Modelo de utilización de revistas literarias como mediador didáctico gráfico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Historia de Cuba. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío, Manzanillo.
González Blanco, A. (2014). La educación histórico-patrimonial en el preuniversitario. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín.
Guerra Gómez, S. (2007). Modelo didáctico para el tratamiento de la historia de los oficios y las profesiones en el proceso de enseñanza aprendizaje de la historia en secundaria básica. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.
Lolo Valdés, O., García Sánchez, M. E., González Basanta, M. C., Rodríguez Ben, J, A., Romero Ramudo, M. & Díaz Pendás, H. (2012). Didáctica de las Ciencias Sociales. La Habana: Pueblo y Educación.
Palomo Alemán, A. G. (2001). Didáctica para favorecer el aprendizaje de la historia nacional y la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social a partir del tema del hombre común. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.
Palomo Alemán, A. G. (2009). La narración en la enseñanza de la Historia en la escuela de nivel medio. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Material Inédito.
Palomo Alemán, A. G., Reyes, J. I. & Romero Ramudo, M. (2007). Enseñanza de la historia para la escuela actual. Curso 26 del Congreso Internacional. En Pedagogía 2007. La Habana: Órgano Editor de la Educación en Cuba.
Reyes González, J I. (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de secundaria básica con su contexto social. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José Tey, Las Tunas.
Romero Ramudo, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Sánchez Costa, F. (2009). La Cultura Histórica. Una aproximación diferente a la memoria colectiva. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea. (8): pp. 267-286. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3428062.pdf
Segreo Ricardo, R. (2012). La Virtud Doméstica. Material Inédito.
Sierra Socorro, J. J., Reyes, J. I., Palomo Alemán, A G (2013). Compendio de trabajos de posgrado. Ciencias Humanísticas. La Habana: Pueblo y Educación.
Rodríguez Mastrapa, R. (2002). José Antonio Ramos, un teórico de la Virtud Doméstica. (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.
Rodríguez Mastrapa, R. (2015). La Virtud Doméstica, un pensamiento de oposición a la injerencia norteamericana en Cuba. Luz. 14, (4): pp. 42-52. Recuperado de: https:// luz.uho.edu.cu/articulospdf/edicion62/4rebada.pdf
Leyva Contreras, M. I. (2001). El pensamiento político de Manuel Márquez Sterling. (Tesis de Maestría). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.

Published

2016-12-01

How to Cite

Rodríguez Mastrapa, R., Palomo Alemán, A. G., & Batista Rodríguez, A. (2016). Domestic Virtue and Historical Culture: Foundations for the formation of the professional of Marxism-Leninism and History. LUZ, 15(4), 80-92. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/775

Most read articles by the same author(s)