Development of the Communicative Competence from the Research Professional Training of Training Teachers

Authors

  • Idania Leida Leyva Pérez Universidad de Holguín. Cuba
  • Idalmis Domínguez Serrano Universidad de Holguín. Cuba
  • Vladimir de Jesús Domínguez Guillén Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

communicative competence

Abstract

The study presented was aimed at the identification of the main regulations, principles and premises defining the training of the educational researcher from the professional training, for the development of professional competences, making emphasis on that of communication, in the career Bachelor of Special Education. There were used the methods: analysis-synthesis, historico-logical and the study of the syllabus, along with the professional model, objectives of the academic year and the curriculum of the academic subjects. The main results were the principles and premises that propitiated a better organization and control of the training process of the educational researcher when achieving communicative competences. It can be concluded that in the syllabus design of such career, there are actions to train an educational researcher, who makes incursions into the search of new knowledge and develops professional competences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, CARLOS. Didáctica: La escuela en la vida. La Habana, Editorial Pueblo y Educación. 1992.
CONFERENCIA CIENTÍFICA INTERNACIONAL. IV, 2014. Ponencia. La formación del docente investigador y el desarrollo de competencias en la comunicación. Holguín, Universidad “Oscar Lucero Moya”. 2014.
FERNÁNDEZ GONZÁLEZ, ANA MARÍA [ET AL.]. Compendio de estrategias y técnicas para el estudio y desarrollo de la competencia comunicativa. La Habana, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. CEE. 2002.
GINORIS QUESADA, OSCAR. Fundamentos didácticos de la Educación Superior Cubana. Selección de Lecturas. La Habana, Editorial Félix Varela. 2009.
GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Comunicación Personalidad y Desarrollo. La Habana, Editorial Pueblo y Educación. 1995.
GUERRA IGLESIAS, SONIA [ET AL.]. Didáctica en la Educación Especial. En Tabloide Maestría en Ciencias de la Educación, módulo 3, tercera parte. Mención en Educación Especial. La Habana, Editorial Pueblo y Educación. 2007.
LEYVA PÉREZ, IDANIA LEIDA. Análisis crítico de la disciplina principal integradora formación laboral investigativa en la carrera Licenciatura en Educación Especial. Ponencia en opción a la categoría docente principal Profesor Auxiliar. Holguín, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. 2014.
ORTIZ TORRES, EMILIO. Perfeccionamiento del estilo comunicativo del maestro de la enseñanza media para su labor pedagógica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Psicológicas. Villa Clara, Universidad de Villa Clara.1996 (Material digital).

Published

2015-12-15

How to Cite

Leyva Pérez, I. L., Domínguez Serrano, I., & Domínguez Guillén, V. de J. (2015). Development of the Communicative Competence from the Research Professional Training of Training Teachers. LUZ, 14(Special), 80-90. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/731