La interdisciplinariedad como soporte para los estudios del medio ambiente

Authors

  • Grisel Hechavarría Barzaga Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín
  • Carlos Miguel Martínez Pérez Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín
  • Madelin Rodríguez Rensoli Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

nature, society

Abstract

The work presents an approach to interdisciplinarity from the philosophical viewpoint. It is supported by the general dialectic principle, related to the concatenation of all phenomena of nature, society and thought. From the science point of view, it is different to gather complementary studies made by different specialists in a more collective ambit. It implies volition and compromise to elaborate a more general frame in which each of the disciplines gets in touch and becomes dependant. Here, an interaction between two disciplines is established, and as a result a mutual intercommunication and enrichment is produced, consequently, a transformation of their methods, concepts, and main terminologies. It means, above all, a change of attitude towards the problems of knowledge, a substitution of the fragmented conception by a unitarian conception of man and the reality he lives (Torres Santomé, 1994).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, Ezequiel.: Interdisciplinariedad en Educación. Editorial Magisterio del Río de la Plata, Buenos Aires. Argentina.1994.
Arantes Fazenda I. Catarina.: Integración e interdisciplinariedade no ensino brasileiro. Efectividade ou ideologia. Edicoes Loyola 1979. Sao Paulo. Brasil (en portugués)
Arantes Fazenda I. Catarina.: Práticas interdisciplinares na escola. Editora Cortez 1995. Sao Paulo. Brasil.
CENAMEC. Boletín multidisciplinario 6. Caracas, Venezuela. 1992.
Cerezal J, J. Fiallo, M. Patiño.: La formación laboral de los estudiantes en los umbrales del Siglo XXI. Editorial Pueblo y Educación. Cuba. 2000.
CONTACTO, Boletín Internacional de la UNESCO de Educación Científica, Tecnológica y Ambiental, No. 4 de 1999.
De la Rúa Batistapau Manuel,:La interdisciplinariedad, una necesidad en el perfeccionamiento de la enseñanza de las ciencias sociales. Tesis de doctorado. Ciudad de la Habana, Cuba. 2000.
Fernández de Alaiza B. La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. (Tesis de doctorado en ciencias pedagógicas) C. De la Habana 2001.
Fiallo J.: Las relaciones intermaterias: una vía para incrementar la calidad de la educación. Edit. Pueblo y Educación. Cuba.1996
Fiallo J.: Las relaciones intermaterias y su relación con la educación en valores, en Revista Desafío Escolar, México, Año 2, Vol 9, Oct-Dic 1999.
Fiallo J.: La interdisciplinariedad, reto para la calidad de un currículo, en Revista Desafío Escolar, México, Año 1, Vol 1, Mayo-Jul 1997
Kleiman A., y Moraes Silvia. Leitura e interdisciplinariedade. Editora Mercado de Letras. 1999 Campiras. Brasil.
Leyva González R. y otros,: El principio de la relación intermateria a través de la didáctica general y las metodológicas especiales. Revista Pedagogía Cubana. No. 5, Ene-Mar 1990.
Perera F.: La formación interdisciplinar de los profesores de ciencias: un ejemplo en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Tesis de doctorado. Cuba. 2000.
Petrovski, A. V.: Psicología General. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana. 1978
Piaget Jean. A dónde va la Educación. Pag 104 (Barcelona Editorial Taide, S.A. 1974)
Torres Santomé, Jurjo.: Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Tercera edición. Editorial Morata S. L.
Valdés Valdés, Orestes: La educación ambiental curricular para el desarrollo sostenible en Cuba. Curso prerreunión Pedagogía 95. La Habana. 1995.

Published

2006-06-05

How to Cite

Hechavarría Barzaga, G., Martínez Pérez, C. M., & Rodríguez Rensoli, M. (2006). La interdisciplinariedad como soporte para los estudios del medio ambiente. LUZ, 5(Special), 6. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/234

Most read articles by the same author(s)