Use of Interactive Digital Whiteboards and its impact on university student learning

Authors

  • Rosa Mercedes Bedoya Vásquez Babahoyo Technical University. Ecuador
  • Mariela Isabel Gaibor González Babahoyo Technical University. Ecuador
  • Mónica Patricia Acosta Gaibor Babahoyo Technical University. Ecuador

Keywords:

Digital boards, interactivity, student, university

Abstract

The objective of this article is to reflect on the importance of the use of interactive whiteboards, as a flexible and adaptable resource to different teaching strategies, which impact the academic performance of the university student. To corroborate its effects on the teaching-learning process at the University, a preliminary study was carried out between teachers and students, applying an observation to full-time teachers and a stratified sample of students from the institution, concluding that both teachers and students consider very favorable the use of interactive digital whiteboards in university classrooms based on mobile and blended Learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albet, J.F. y López, E. (2020). Mapas mentales y aprendizaje móvil para la dirección del trabajo independiente en Morfofisiología. Revista de Ciencias Médicas 24(1), 1-11 https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/412

Alonso, L A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive 20 (2). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781

Alonso, L. A, Cruz, M. A., Parente, E. y Del Cerro, Y. (2021). Concepción didáctica de aula invertida para la formación profesional de los trabajadores. Revista Científica Medio Ambiente Tecnología y Desarrollo Humano FAREM-Estelí 10 (37) DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11217

Alonso, L. A., Aguilar, V. y Cabezas, M. A. (2023). La tarea de aprendizaje profesional para la formación de un trabajador competente. Revista Mendive 21 (3). Pp. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3229

Alonso, L. A., Cruz, M. A., y Olaya, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revisa Luz, 19 (2), 17-29. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso, L. A., Moya, C. A., y Corral, J. (2023). La formación de la competencia profesional de emprendimiento en estudiantes universitarios mediante el aprendizaje móvil (m-Learning). Revista Transformación, 19 (3), 413-428. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4422

Alonso, L. A., Tamayo, M., Mestre U., y Lescay, D. M. (2023). Formación de metacompetencias en estudiantes universitarios basada en el aprendizaje móvil. Revista Universidad y Sociedad, 15 (6), 331-343. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4151

Baster, J., Alonso, L. A., Pérez, S. (2023). Método de aula invertida para la formación en gerontogeriatría de estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Medisur 21 (3). https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5702

Benavides, L. M. C., Arias, J. A. T., Serna, M. D. A., Bedoya, J. W. B. & Burgos, D. (2020). Digital transformation in higher education institutions: a systematic literatura review. Sensors (Switzerland), 20 (11), 1–23. https://doi.org/10.3390/s20113291

Cala, R., Díaz, L. y Espí, N. y Tituaña, J. (2018), El Impacto del Uso de Pizarras Digitales Interactivas (PDI) en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Un Caso de Estudio en la

Universidad de Otavalo. Revista de Información Tecnológica 29 (5), 61-70 https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500061

Ciller, A (2022). El uso de las pizarras digitales interactivas en educación. https://didactia.grupomasterd.es/blog/numero-24/el-uso-de-las-pizarras-digitales-interactivas-en-educacion

Díaz, I., Almerich, G., Suárez, J. & Orellana, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549-566.

https://dx.doi.org/10.6018/rie.409371

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V.: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Herrera, E. E. (2021). Implementación de herramienta m-learning para el aprendizaje de adición de números enteros en tiempos de pandemia. Universidad y Sociedad, 13 (6), 99-108. https://orcid.org/0000-0001-9733-7811

Juca, F., Carrión, J. y Juca, A. (2020). B-learning y Moodle como estrategia en la educación universitaria. Revista Conrado 16 (76), 215-220. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500215&lng=es&tlng=es

Morales, D. (2023). Aprendizaje digital móvil en la educación médica actual. Revista Habanera de Ciencias Médicas 22 (3). htt://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/artile/view/4597

Rodrigo, D., De-Casas, P. y Aguadé, I. (2020). Aprendizaje móvil (m-learning) como recurso formativo para empresas. Revista Mediterránea de Comunicación 11(1), 61-74. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.1.18.

Rossi, A. y Barajas, M. (2018). Competencia digital e innovación pedagógica: desafíos y oportunidades. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22 (3), pp. 317-339. https://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8004

Vialart, V. M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza-aprendizaje en tiempos de la COVID-19. Revista de Educación Médica Superior 34 (3). htt://www.ems.sld.cu/index.php/ems/artile/view/2594

Published

2024-02-28

How to Cite

Bedoya Vásquez, R. M., Mariela Isabel Gaibor González, M. I. G. G., & Acosta Gaibor, M. P. . (2024). Use of Interactive Digital Whiteboards and its impact on university student learning. LUZ, 23(2). Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1430

Issue

Section

Announces from Luz

Most read articles by the same author(s)