Creative learning in medical students from the teaching of Histology and Embryology

Authors

  • Christian David Barrionuevo de la Rosa Hospital General IESS Babahoyo; Universidad Estatal de Milagro. Ecuador
  • Marjorie Nicolle Villalva Cortez State University of Milagro. Ecuador
  • Erika Adriana Madrid Peralta State University of Milagro. Ecuador

Keywords:

Medicine, learning, Histology and Embryology

Abstract

In the career of Medicine it is necessary to train professionals with creative thinking that allows the solution of problems related to the exercise of their profession. Histology and Embryology provide the possibility to reflect and generate creative solutions. This work proposes a didactic procedure that enables creative learning in medical students from Histology and Embryology based on a descriptive study of documentary review with the use of theoretical and empirical methods. A didactic procedure based on the didactics of medical education and digital technology that contributes to improve creative learning in students is proposed. These focus on problem-based methods and the use of mobile devices. Teachers recognize that, despite their efforts to achieve creative learning, they require training on the methodology to be followed and time for its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Betancourt, L. A., Aguilar Hernández, V. y Cruz Cabezas, M. A. (2023). La tarea de aprendizaje profesional para la formación de un trabajador competente. Mendive 21(3). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3229

Alonso Betancourt, L A., Cruz Cabezas, M. A. y Aguilar Hernández, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive 20(2). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781

Alonso Betancourt, L. A, Cruz, M. A., Parente, E. y Del Cerro, Y. (2021). Concepción didáctica de aula invertida para la formación profesional de los trabajadores. Revista Científica Medio Ambiente Tecnología y Desarrollo Humano FAREM-Estelí, 10(37). https://doi.org/10.5377/farem.v0i37.11217.

Alonso Betancourt, L. A., Cruz Cabeza, M. A. y Olaya Reyes, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Luz, 19(2), 17-29. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Alonso Betancourt, L. A., Moya Joniaux , C. A. y Corral Joniaux , J. (2023). La formación de la competencia profesional de emprendimiento en estudiantes universitarios mediante el aprendizaje móvil (m-Learning). Revista Transformación, 19(3), 413-428. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4422

Alonso Betancourt, L. A., Tamayo Megret, M., Mestre Gómez, U. y Lescay Blanco, D. M. (2023). Formación de metacompetencias en estudiantes universitarios basada en el aprendizaje móvil. Revista Universidad y Sociedad, 15(6), 331-343. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4151.

Ávila Poveda, E. T y Fernández Flores, E. (2019). Un método para el aprendizaje de la Psicología General en maestros de EB en formación inicial. Luz,19(1), 15-29. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1011

Baster Moro, J., Alonso Betancourt, L. A. y Pérez Pérez, S. (2023). Método de aula invertida para la formación en gerontogeriatría de estudiantes de la carrera de Medicina. Revista Medisur 21(3). https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5702.

Cañizares, O., Sarasa, N. y Morales, M. (2018). Didáctica de las Ciencias Básicas Biomédicas. Un enfoque diferente. Editorial Ciencias Médicas, La Habana

Chi Maimó, A., Hernández González, Y. y Difour Milanés, J. (2018). Modelo de integración básico-clínica para las ciencias básicas biomédicas. MediMay, 25 (3), 214-222. https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1280/1587.

Elisondo, R. C y Florencia, M. F .(2020). Todos podemos ser creativos. Aportes a la educación. Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa,(20) , pp.1-22. https://doi.org/10.32870/dse.v0i20.590.

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014): Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V.: https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Morales Navarro, D. (2023). Aprendizaje digital móvil en la educación médica actual. Revista Habanera de Ciencias Médicas 22(3), e4597 https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4597/3303.

Niño Escofet, S. E., Alonso Betancourt, L. A., Doce Castillo, B. L., Cuenca Arbella, Y. y Navarro Arrieta, S. (2023). Efectividad de una metodología de aprendizaje profesional basada en proyectos en la asignatura Biología Molecular. EDUMECENTRO Revista de Educación Médica del Centro,15. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2457

Novillo, C. (2019). Programa de Histología y Embriología. Universidad Estatal de Milagro

Runco, M.A. (2019). Creativity as a Dynamic, Personal, Parsimonious Process en R. Beghetto y G. Corazza (ed.), Dynamic Perspectives on Creativity (Vol. 4, pp.181-188). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99163-4_10.

Türst, G. y F. Grin (2018). A Comprehensive Method for the Measurement of Everyday Creativity. Thinking Skills and Creativity, 28(2), 84-97. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.03.007.

Vialart Vidal, V. M. (2020). Estrategias didácticas para la virtualización del proceso enseñanza-aprendizaje en tiempos de la COVID-19. Revista de Educación Médica Superior 34 (3). https://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2594.

Published

2024-03-25

How to Cite

Barrionuevo de la Rosa, C. D., Villalva Cortez, M. N., & Madrid Peralta, E. A. . (2024). Creative learning in medical students from the teaching of Histology and Embryology. LUZ, 23(2), e1416. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1416

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.