The Transforming and Creative Spirit of the Educational Project of the Cuban Teacher Luz y Caballero XII

Authors

  • Falconeri Lahera Martínez University of Holguin, Cuba

Keywords:

Sciences; eclectic spiritualist; Philosophy; youth; Psychology

Abstract

The results presented in this article deepen the analysis of the process of formation of Cuban philosophy in publications not prioritized in the study presented in previous issues of this magazine, on the transforming and creative spirit of the educational project of the 19th century Cuban teacher José de la Luz y Caballero. The objective of the work is to reveal the contributions that the great thinker makes to the teaching of Philosophy and the education of young people in his three replies to the Dómine de Port-au-Prince, published between the months of February and March 1839. The article examines the Lucist conceptualization of the teaching of Philosophy and the application of that discipline as a resource for the analysis of social phenomena, the teaching method and the sciences. It also explains his contribution to the forging of an autonomous philosophical thought at that stage of the analyzed process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

de la Luz y Caballero, J. (1946a). Segunda réplica al Dómine de Puerto Príncipe. Diario de la Habana, diciembre 17 de 1838. Cuestión de método. En: La polémica filosófica. t. 1. [La Habana], Editorial Universidad de La Habana.

de la Luz y Caballero, J. (1946b). Cuarta réplica al Dómine de Puerto Príncipe. Diario de la Habana, enero 6 de 1839 de 1838. Cuestión de método. En: La polémica filosófica. t. 1. [La Habana], Editorial Universidad de La Habana.

de la Luz y Caballero, J. (1946c). Quinta réplica al Dómine de Puerto Príncipe. Diario de la Habana, enero 21 de 1838. Cuestión de método. En: La polémica filosófica. t. 1. [La Habana], Editorial Universidad de La Habana.

de la Luz y Caballero, J. (1946d). Sexta réplica al Dómine de Puerto Príncipe. Diario de la Habana, febrero 10 de 1838. Cuestión de método. En: La polémica filosófica. t. 1. [La Habana], Editorial Universidad de La Habana.

Chávez Rodríguez, Justo. (1992). Del ideario pedagógico de José de la Luz y Caballero. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Mesa Rodríguez, Manuel Isaías. (1947). Don José de la Luz y Caballero (Biografía Monumental). Edición de la Logia Realidad No. 8, Orden Caballero de la Luz. La Habana.

Sanguily, Manuel. (1962). José de la Luz y Caballero. Consejo Nacional de Cultura. La Habana.

Published

2022-07-01

How to Cite

Falconeri Lahera Martínez, F. . (2022). The Transforming and Creative Spirit of the Educational Project of the Cuban Teacher Luz y Caballero XII. LUZ, 21(3), 153-167. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1197

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.