Proposal of a redesign of a degree course assuming the variable “pertinence” in the Bachelor degree in Pedagogy: Theoretical framework

Authors

  • Carmen Montalvo Mera Universidad Nacional de Chimborazo. (UNACH). Riobamba. Ecuador.
  • Byron Enrique Mora Avilez Universidad Nacional de Chimborazo. (UNACH). Riobamba. Ecuador.

Abstract

The present article synthesizes the theoretic frame of a research project related to the study of pertinence of the bachelor's degree in Pedagogy of Social Studies, in the faculty of Human Sciences of the Education and Technologies belonging to the University of Chimborazo, - UNACH. The objective of this research consists on elaborating a characterization of the theoretic referential frame of the quoted course, in addition to enunciate and interrelate the legislation in use and the theoretic assumptions accepted so far. The methods used were: historical-logical, analysis and synthesis, experts’ judgment, dialectic contradictions, and the empiric methods of interviews and opinion polls. The results achieved in this article consists on examining documentary sources of national character that allows to draw a theoretical  referent for the enunciated course and are held to scientific criticism and proposals of a pertinent model capable to respond to the educational and social requirements of the country. The findings consist in the theoretic characterization of the epistemological frame that allows undertaking the improvement of the professions of pedagogic profile, helping this professional to build the competences that enable him to forge his identity and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cardoso, C. (2000). Introducción al trabajo de la investigación histórica. Conocimiento, método e historia. (5ta. Edición). España: Editorial Crítica Grupo Editorial Grijalbo.
CES. (2013). Reglamento de Régimen Académico. Quito, Ecuador: Consejo de Educación Superior.
Código de la niñez y la adolescencia. (2013). Ecuador: Ediciones Legales. Recuperado de: https://www.registrocivil.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/01/este-es-06-C%C3%93DIGO-DE-LA-NI%C3%91EZ-Y-ADOLESCENCIA-Leyes-conexas.pdf
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Recuperado de: https://esilecdata.s3.amazonaws.com/Comunidad/Leyes/CONSTITUCION%20DE%20LA%20REPUBLICA%20DEL%20ECUADOR%20Reformado%20el%2021-DIC-2015.PDF
Ginzburg, C. (1989). Indicios. Raíces de un paradigma de inferencias indiciales, en Ginzburg, C. Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia, pp. 138-175. Barcelona: Gedisa.
Lee, R. E. (2005). Ciencias Sociales y políticas sociales. Buenos Aires, Argentina: Unesco.
Ley orgánica de Educación Superior. (2010). República del Ecuador. Recuperado de: https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/Ley%20Org%C3%A1nica%20de%20Educaci%C3%B3n%20Superior%20Codificada.pdf
ONU. (2000). Objetivos del Milenio. Nueva York, Estados Unidos de Norteamérica: Organización de las Naciones Unidas.
Prats, J. (2000). Las Ciencias Sociales en el contexto del conocimiento científico. Barcelona, España: Universidad de Barcelona.
SENPLADES. (2012). Transformación de la Matriz Productiva. Quito, Ecuador: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo.
SENPLADES. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013–2017. Quito, Ecuador: Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo.
UNACH. (2014). Modelo Educativo, Pedagógico y Didáctico de la UNACH. Riobamba, Ecuador: Universidad Nacional de Chimborazo.

Published

2018-04-02

How to Cite

Montalvo Mera, C., & Mora Avilez, B. E. (2018). Proposal of a redesign of a degree course assuming the variable “pertinence” in the Bachelor degree in Pedagogy: Theoretical framework. LUZ, 17(2), 58-70. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/909