Pedagogic significance of the knowledge of the history of the construction workers in Cuba

Authors

  • Yaima Pérez Quevedo Centro Politécnico Alfredo Corcho Cinta, Maceo, municipio Cacocum, Holguín
  • Miguel Alejandro Cruz Cabezas Universidad de Holguín. Cuba
  • Nurbia Ivia Zaragoza Morales Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

Lawyer in Education Construction; historic culture; workers of the construction; technical and pedagogic significance; professional performance

Abstract

This article is aimed at showing how important it is for the graduated from the Bachelor degree on Education (Construction) to have knowledge about the history of the process of training of construction workers in Cuba. The methods used were: historical-logical analysis, analysis-synthesis, induction-deduction, systemic-structural approach, scientific observation, documentary research and the workshops of critical reflection. The initial diagnosis revealed the existence of insufficiencies in the in the historical scope of the formative processes that shape the professional acting of these educators. One of the causes detected was the misunderstanding about the pedagogic and didactic importance of such a knowledge, given that the role of construction workers is an inherent part of the history of Cuba, so the relevance of it as a part of the content of the training process of these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu Regueiro, R. (2004). Un Modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana.
Cruz Cabezas, M. A. (2003). Metodología para mejorar el nivel de formación de las habilidades profesionales que se requieren para un desempeño profesional competente en la especialidad Construcción Civil. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Lamas Suárez, O. M. (2012). Diseño curricular basado en competencias para la formación del técnico medio en la especialidad de Construcción Civil. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Conrado Benítez García. Cienfuegos.
LLANES, L. (1985). Apuntes para una historia sobre los constructores cubanos. La Habana: Letras Cubanas.
Martínez Cuba, O. (2011). La formación laboral del Técnico Medio de Construcción Civil a través del proceso pedagógico profesional de la asignatura Fundamentos del Diseño Estructural. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín.
MES. (2007). Modelo del profesional de la carrera Licenciatura en Educación Construcción.
MINED. (2009). RM: 109/2009. Plan de estudio para la formación de técnicos medios con ingreso 9no. Grado.
MINED. (2009). Plan de Estudio aprobado por la RM: 111/2009. Para aplicar en los institutos politécnicos y escuelas de oficios del país donde se desarrollan las especialidades de Obreros Calificados.
ONU. (2008). Conferencia Mundial sobre Políticas Culturales en los Países de las Naciones Unidas.
Ortiz, F. (1991). Estudios Etnosociológicos y culturales. La Habana: Ciencias Sociales.
Sánchez Marcos, F. (2010). ¿Qué es cultura histórica? La Habana: Ciencias Sociales.
Silva Cruz, M. (2011). La inserción laboral y su contribución a la formación de competencias laborales en los estudiantes de técnico medio en la especialidad de Viales. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero. Holguín.
Zaragoza Morales, N. I. (2011). Estrategia de dirección de la formación inicial del profesional de la Educación Superior Pedagógica Técnica y Profesional. (Tesis de Maestría). UCPETP Héctor Pineda Zaldívar. La Habana.

Published

2018-12-17

How to Cite

Pérez Quevedo, Y., Cruz Cabezas, M. A., & Zaragoza Morales, N. I. (2018). Pedagogic significance of the knowledge of the history of the construction workers in Cuba. LUZ, 17(1), 13-23. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/878