Vocational training of Agronomy technicians through the Agricultural Operational Normative Procedures

Authors

  • Miguel de Jesús Pérez Durán Universidad de Holguín. Cuba
  • Luis Aníbal Alonso Betancourt Universidad de Holguín. Cuba
  • Yolanda González Rodríguez Universidad de Holguín. Cuba

Keywords:

labor formation, thecnical and professional education, agronomy

Abstract

The reference work pursued as objective, the elaboration of the Agricultural Operational Normative Procedures (PNOA) of the fundamental works to consider either in the initial training of the students in the agricultural polytechnic school like in the agrotechnical environment of the agricultural productive entity, during internships. Different scientific methods were used, such as the theoretical and empirical ones. Likewise, the study had its origin in a research developed by the authors on the training of Agronomy technicians in the work context and their practical experience, both in the direction of the teaching-learning process in agricultural schools like in the agricultural productive process for many years. So, the material is a very valuable instrument for teachers from polytechnic schools and tutors in the productive entity for the planning, orientation and control of the development of the agricultural professional skills in the formation of the technological discipline, as one of the mainstays of the agricultural professional culture demanded by such technicians.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRÉU REGUEIRO, ROBERTO y JORGE SOLER CALDERIUS. Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, UCP “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”, 2014.
BERNAL MEDINA, MARÍA ANTONIA. Propuesta metodológica para el tratamiento de la cultura agrícola en Secundaria Básica. Tesis en opción al título de Máster en Didáctica de la Química. Holguín, ISP “José de la Luz y Caballero”, 2001.
PATIÑO RODRIGUEZ, MARÍA DEL ROSARIO. Análisis de las prácticas preprofesionales en la formación de técnicos medios: vías y exigencias para elevar su eficiencia. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, 1988.
PÉREZ DURÁN, MIGUEL DE JESÚS. Sistema de acciones para el mejoramiento de las prácticas preprofesionales de los estudiantes de la especialidad Agronomía. Tesis de presentada en opción al título de Máster en Pedagogía Profesional. La Habana, ISPETP, 2011.
THOMPSON ZULUETA, DANIEL TIOFILO. La formación laboral del bachiller técnico en la especialidad Agronomía. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, UCP “José de la Luz y Caballero”, 2009.
TORRES QUEVEDO, GEORGINA. La formación de competencias laborales en el bachiller técnico en la especialidad Agronomía. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, UCP “José de la Luz y Caballero”, 2008.

Published

2015-01-01

How to Cite

Pérez Durán, M. de J., Alonso Betancourt, L. A., & González Rodríguez, Y. (2015). Vocational training of Agronomy technicians through the Agricultural Operational Normative Procedures. LUZ, 14(1), 14-26. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/681