Formation of linguistic habits and development of communicative skills in foreign languages

Authors

  • Ivonne Caridad Collada Peña Universidad de Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba.
  • Alberto Román Medina Betancourt Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín
  • Jaice María Pupo Betancourt Dirección Municipal de Educación. Antilla, Holguín. Cuba

Keywords:

english language

Abstract

In the article, the authors presented the theoretical foundations for the assumption of formation of linguistic habits and development of communicative skills. This was done with the objective to clear up this controversial aspect, from the perspective of the pedagogical sciences in general and of the didactics of foreign languages in particular. In the same way, it will be used as the theoretical bases for new theoretical contributions to be elaborated in the context of a research project that is being developed in the University of Pedagogical Sciences Of Holguin. The work started by the theoretical support of the categories of formation and development form a pedagogical point of view, with emphasis in the etymological analysis of formation. Then, an approximation to the different taxonomies about the learning process of the communicative skills was carried out. And, finally, the authors assumed their position in favor of formation and development, offering their reasons for such assumptions and illustrating them so as to make possible their use both, in new theoretical analysis and constructions and for its possible practical application.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, CARLOS. Fundamentos de la Didáctica de la Educación Superior. Santiago de Cuba, Centro de Estudios “Manuel F. Gran”, 1996.
DAVIDOVE, VASILI. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú, Editorial Progreso, 1998.
EGGERSODORFER, F. X. “Buidung” en Lexicon der Pedagogik. Freiberg, Herdes, 1962.
GARCÍA VEGA, L. Historia de la Psicología. Madrid, Seteco, 1974.
GOTTFRIED, H. Maestros creativos – Alumnos creativos. Buenos Aires, [s. n.], 1979.
GROOTHOFF, H. A. Pedagogía. Frankfort, Fisher Bucherei, 1984.
GUILFORD, J. P. La creatividad. Madrid, Editorial Norcia, 1980.
LEONTIEV, A. N. Actividad. Comunicación. Personalidad. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1975.
MATEUSSEK, P. La creatividad. España, Herder, 1977.
MEDINA, A. Modelo de Competencia Metodológica del Profesor de Inglés para el perfeccionamiento de la Dirección del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en el Nivel Medio. Tesis presentada en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, 2004.
MERANI, A. L. Diccionario de Pedagogía. España, Editorial Grijalbo, 1983.
MERZE, C. Conceptos Fundamentales de Pedagogía. Barcelona, [s. n.], 1981.
QUINTANA CABANAS, JOSÉ MARÍA. Teoría de la Educación; concepción antinómica de la Educación. [S. l., s. n.],1988.
REIN, W. Enciclopedia de Pedagogía. Langersalza, Hermann Beer & Sohne, 1985.
TORRE, SALVADOR DE LA. Educar en la creatividad. España, [s. n.], 1982.
UR, PENNY. A Course in Language Teaching; practice and theory. Cambridge Teacher Training and Development, Cambridge University Press, U. K, 1997.

Published

2012-12-03

How to Cite

Collada Peña, I. C., Medina Betancourt, A. R., & Pupo Betancourt, J. M. (2012). Formation of linguistic habits and development of communicative skills in foreign languages. LUZ, 11(4), 14-25. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/577

Issue

Section

Articles