LAS PARTICULARIDADES ETÁREAS DE LA CREATIVIDAD EN EL NIÑO PRESCOLAR.

Authors

  • María Consuelo Martínez Blanco
  • Antonio Pérez Fernández
  • Miguel Zaldívar Carrillo

Keywords:

CREATIVITY, PRESCHOOL CHILD, FEATURE OF CREATIVE BEHAVIOR, ACTIVITY AREA

Abstract

The theoretical positions of the authors regarding the origin and manifestations of the creativity in the preschool child are exposed. The new concept “creative feature” to characterize the eventual confluence of the factors of the dynamic imagination - fantasy - thought - performance, as premises and companions of the creativity in the earliest age, is introduced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BETANCOURT, JULIÁN y otros. La creatividad y sus implicaciones. La Habana: Ed. Academia, 1994. 211 p..
CAZAU, PABLO. Psicología de la creatividad. Redpsi biblioteca y aulas virtuales de psicología y ciencias afines. 2001 (https://Gente.Udlap.Mx/~Raluni/Creado.Html).
CHIBÁS ORTIZ, FELIPE. Creatividad y dinámica de Grupo: ¡Eureka!. La Habana: Ed. Pueblo Y Educación, 1992. 61 P.
DE BONO, EDWARDS. ¿Cómo desencadenar la imaginación creadora?. La Habana: Ed. Pablo De La Torriente, 1991. 31 P.
DEBORD, KAREN. Child development: creativity in young children national network for child care - NNCC, 1997. https://www.nncc.org/Child.Dev/ cdcreativ.html.
DE LA TORRE, SATURNINO y otros. Pensar y crear. Educar para el cambio. La Habana: Ed. Academia, 1997. 222 P.
EXPÓSITO RODRÍGUEZ, KATIA. Estudio de las particularidades narrativas de los niños prescolares holguineros. Tesis Máster en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Holguín, 1988. 98 p.
GONZÁLEZ VALDÉS, AMÉRICA. ¿Cómo propiciar la creatividad?. La Habana: Ed. Ciencias Sociales, 1990. 133 P.
___ Prycrea. Desarrollo multilateral del potencial creador. La Habana: Ed. Academia, 1994. - - 76 P.
___ Proyecto Prycrea. La Habana: Ed. Academia, 1995. 76 p.
GONZÁLEZ REY, FERNANDO y MITJÁNS MARTÍNEZ, ALBERTINA. La Personalidad, su educación y desarrollo. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1999. 267 p.
LEGASPI DE ARISMENDI, ALCIRA. Pedagogía Preescolar. La Habana: Ed. Pueblo y Educación., 1999. 188 p.
LIUBLINSKAIA, A. A. Psicología Infantil. La Habana: Ed. Libros para La Educación, 1981, 415 p.
MITJÁNS MARTÍNEZ, ALBERTINA. Creatividad, Personalidad y Educación. La Habana: Ed. Pueblo Y Educación, 1995. 154 p.
MORAN, JAMES D. Creativity in Young Children. ERIC EC Digest # ED306008 88, 2000. https://www.kidsource.com/kidsource/content2/Creativity_in_kids.html.
NIKITIN, B.P. y NIKÍTINA, L.A. Educación no tradicional en la familia. Moscú: Ed. Progreso. 1990. 317 p.
SIVERIO, ANA MA. Estudio longitudinal del proceso educativo y del desarrollo de los niños de 4to. año de vida hasta la culminación del primer grado. La Habana: ICCP, 1999.
___ Investigación psicológica y pedagógica acerca del niño prescolar. La Habana: Ed. Pueblo Y Educación, 1998. 224 p.
TORRANCE, PAUL E. Educación y capacidad creativa. Madrid: Ed. Marova, 1977. 234 p.
TORRANCE, PAUL E., GOFF, KATHY. Fostering academic creativity in gifted students. ERIC EC Digest #E484. ED321489, 2000 https://www.kidsource.com
/kidsource/content/academic_creativity.html
VENGUER, L.A. Temas de Psicología Prescolar. (3ra. ed.) La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1981. 259 p.
VIGOTSKI, L. S. Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1987. 85 p.
body

Published

2003-01-01

How to Cite

Martínez Blanco, M. C., Pérez Fernández, A., & Zaldívar Carrillo, M. (2003). LAS PARTICULARIDADES ETÁREAS DE LA CREATIVIDAD EN EL NIÑO PRESCOLAR. LUZ, 2(1). Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/25

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)