La integración escolar del educando retrasado mental leve con Necesidades Educativas Especiales

Authors

  • Lídice Garrido Arredondo Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín
  • Yamilé Ricardo Infante Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

integración escolar, retraso mental leve, necesidades educativas especiales

Abstract

In Cuba, the Special Education Policy aspires and education directed to the particularities, demanding the need of a school integration i.e., conceiving the education of the childhood in the most normal possible conditions, in a socializing and developmental environment where the system of educational adjustments would be in function of everyone with or without |Special Education Needs (SEN). Holguín Province has an elevated number of students with SEN located on classrooms of General Education being taken care of by therapeutically teachers, and the Urbano Noris municipality is the one which has most cases, resulting as the second in the country with the highest percentage of mentally retarded students. The objective of this work is to achieve a higher level of integration of the educative process in this type of students which allows optimizing the collaborative action between the personnel of General Education and the Special Education, as well as the incorporation of the family and the community in his process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, A. y Del Rio, P. (1990) Educación y desarrollo: la teoría de Vigotsky y la zona de desarrollo próximo. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.) Desarrollo Psicológico y Educación. Madrid: Alianza.
Bell, R. R.(1995) Prevención, corrección, competencia e integración actualidad y perspectivas de la atención a niños con necesidades educativas especiales. C. de La Habana. Ed. Pueblo y Educación.
Biblioteca de Psicología Soviética (1989) El proceso de formación de la psicología Marxista: L. S. Vigotsky, A. Leontiev y A. Luria, México: Progreso.
Carretero, M. y García, J. (1985) Principales contribuciones de Vigotsky y la Psicología Evolutiva Soviética. En A. Marchesi, M. Carretero y J. Palacios (Comps) Psicología Evolutiva. Teorías y métodos. (v.1) Madrid: Alianza.
Hernández, J. y García, G. (1991) Las teorías de la Psicología educativa: análisis por dimensiones educativas. Programa de publicaciones de material didáctico: Facultad de Psicología UNAM.
Linaza, J. L. (Comp) (1984) Jerome Bruner, Acción. pensamiento y lenguaje. Madrid: Visor.
Machín, L. R. (2002) Educación de los alumnos con necesidades educativas especiales. Fundamentos y actualidad. Ed. Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.
Maslow, A.H. (1988) La amplitud potencial de la naturaleza humana. México: Trillas.
Ministerio de Educación. Selección de lecturas de Filosofia Marxista Leninista para los ISP. La Habana Editorial MINED,1990.
Palacios, J. (1979) La cuestión escolar. Críticas y alternativas. Barcelona: Laís.
Vigotsky, L. S. (1989) Obras completas, t. V. Ed. Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana.
Villegas, M. (1986) La psicología humanista: historia, concepto y método. Anuario de psicología.

Published

2006-04-01

How to Cite

Garrido Arredondo, L., & Ricardo Infante, Y. (2006). La integración escolar del educando retrasado mental leve con Necesidades Educativas Especiales. LUZ, 5(2), 5. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/210

Issue

Section

Articles