Methodology for the implementation of the high jump technique with first year senior high school students

Authors

  • Manuel Alejandro Cedeño Macías Lay University Eloy Alfaro. Manabí, Ecuador
  • Ulises Mestre Gómez Thecnical University of Manabí. Ecuador

Keywords:

Physical culture; methodology; high jump; technique

Abstract

The objective of this article was to design a methodology for the implementation of the high jump technique in first year senior high school students at the Fiscal Education Unit May 25, Crucita Parish, Portoviejo Canton, Manabí, Ecuador. The methodology used was a quantitative qualitative approach, descriptive research, with longitudinal cut where the total population of the first year of high school parallel "A" of the institution under study was taken as a sample, being a total of 25 students, who were evaluated through an observation guide, which allowed detecting and recording the main deficiencies in the execution of the high jump. As results, it was found an initial regular level in this practice product of the empiricism of the teachers of the Physical Culture area, a methodology was proposed for the practice of the Fosbury Flop technique that includes previous exercises and by the four phases of this which are approach (or run-up), take off, flight and landing which were successfully implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcobas, Y., y Jiménez, A. (2014). Salto de altura. Animación de Actividades Físicas y Deportivas, 10(11), 4–6.

Alvis, K., y Espitia, M. (2015). Salto alto en estilo Fosbury Flop. Efdeportes, 6(20), 2–6.

Bermejo, F., Palao, A., y López, E. (2017). Cinemática del modelo técnico de rendimiento del salto de altura en función de la edad. Universidad Católica San Antonio.

Bravo, J., Ruf, H., y Vélez, M. (2018). Saltos verticales. RFEA.

Dapena, J. (2017a). Biomechanical studies in the high jump and the implications to coaching. Track and Field Quarterly Review, 92(4), 34–38.

Dapena, J. (2017b). The evolution of high jump technique: biomechanical analysis. XX Symposium of the International Society of Biomechanics in Sports, 1(2), 3–7.

Delgado, I. (2016). Salto de longitud, triple salto y salto de altura. Colegio Claret Aranda. Educación Física y Deportes, 1(1), 1–15. https://www.claretaranda.net/sites/default/files/documentos-biblioteca/saltos.pdf

Ferro, A., y Floria, P. (2017). La aplicación de la biomecánica al entrenamiento deportivo mediante el análisis cualitativo y cuantitativo. Una propuesta para lanzamiento de disco. Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 3(7), 49–80.

Freire, I. (2018). La técnica Fosbury Flop en el salto alto de los seleccionados de la Unidad Educativa Nacional Tena. [Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación]. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/28966

González, G. (2018). ¿Qué importancia tiene la función psicopedagógica del técnico deportivo para la mejora de sus jugadores en un club? RETOS. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 1(18), 35–40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345732284007

Gútierrez, M., y Soto, V. (2012). Análisis biomecánico del salto de altura en el estilo Fosbury-flop. Archivos de Medicina Del Deporte, 9(35), 253–263.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (Sexta edición) Mc Graw Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Jumbo, S. (2018). Capacitar a los profesores de Educación Física del distrito 07 del cantón Ponce Enríquez como planificar métodos y técnicas (examen complexivo) [UTMACH, Unidad Académica de Ciencias Sociales, Machala, Ecuador]. https://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/12259

Langlade, A., y Langlade, N. (2016). Teoría general de la gimnasia. Stadium.

Larrosa, D. (2016). Fases de los saltos de altura y longitud en atletismo. Ediciones abc escolar. https://www.abc.com.py/edicion-impresa/suplementos/escolar/fases-de-los-saltos-de-altura-y-longitud-en-atletismo-1487016.html

López, E. (2015). Las cualidades físicas básicas y su influencia en el proceso de aprendizaje del salto alto en las estudiantes del segundo año de bachillerato del Colegio “Nacional Ibarra” en el año lectivo 2013 – 2014 [Trabajo de grado, Universidad Técnica del Norte de Ibarra]. https://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/5091/1/05

Lozada, J. (2019). Estrategias metodológicas para realizar el salto alto en los estudiantes del primer grado de secundaria. [Trabajo de grado. Universidad de Tumbes]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/20.500.12874/2071

Ministerio de Educación, Ecuador. (2016) Currículo de EGB y BGU de Educación Física,

Ortega, G., y Pino, R. (2015). Revisión teórica del salto de altura, técnica fosbury-flop. análisis descriptivo de las fases. Revista Ciencias de La Actividad Física, 16(2), 95–101. https://www.redalyc.org/pdf/5256/525652731010.pdf

Paolillo, B. (2019). Why use a curved approach to the flop high jumping style? Modern Athlete and Coach, 27(1), 19–20.

Reynaga, P., García, J., Jaúregui, E., Colunga, C., Carrera, G., & Cabrera, J. (2017). Motivación al deporte en adultos y personas mayores que practican cachibol. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 17(2), 15–26. https://revistas.um.es/cpd/article/view/301801

Ritzdorf, W. (2016). High jump: results of a biomechanic study. Extract from the scientific report of the IAAF biomechanic research on the first World junior Championships. New Studies in Athletics, 1(4), 33–51.

Tidow, G. (2013). Model technique analysis?part VIII: The flop high jump. New Studies in Athletics, 8(1), 31–44.

Valero, A., y Gómez, A. (2019). Fundamentos del Atletismo: Claves para su enseñanza. Pila Teleña https://books.google.com.ec/books?hl=es&lr=&id=x46nDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=el+atletismo+&ots=kETJ_haAbk&sig=zaJ9sQ7kVE0KNiydWKpwC-vB9Ak&redir_esc=y#v=onepage&q=el atletismo&f=false

Published

2023-06-29

How to Cite

Cedeño Macías, M. A. ., & Gómez , U. M. . (2023). Methodology for the implementation of the high jump technique with first year senior high school students. LUZ, 22(3), 43-58. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1325

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.