The environmental education of the students of the middle basic education of Ecuador based on projects

Authors

  • Janett Jesenia Rugel Cedeño Fiscal Educational Unit Camilo Gallegos Domínguez
  • Olga Livia Tenesaca Pullay Fiscal Educational Unit Camilo Gallegos Domínguez
  • Isabel del Rocío Velastegui Galarza School of Basic Fiscal Education Ángel Autilio del Cioppo Becerra

Keywords:

Environmental education; projects; student; procedure

Abstract

In the Basic Education of Ecuador, School Projects are framed in the scientific action field and should be aimed at obtaining as a result an interdisciplinary product related to the interests of students, which demonstrates the knowledge and skills obtained throughout the school year, and transversely promote values, collaboration, entrepreneurship and creativity. The areas that will serve as the axis for the formulation of these projects are Natural Sciences and Social Sciences. This paper proposes a project-based procedure for the environmental education of Ecuadorian middle school students, which is based on the project-based learning method. It expresses as a scientific novelty the establishment of a connection between teaching with the work and community environment. A qualitative documentary research was carried out based on the methods of analysis, synthesis, induction, deduction, document review and the system approach. It can be used at national level with flexibility and the corresponding curricular adaptability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive 20(2). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. Revista de Formación y Calidad Educativa, 8(2). https://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3220

Alonso, L. A., Cruz, M. A., García, V. M., Baño, M. L., & Silva, D. K. (2022). Flipped classroom methodology in students at technological institutes. International Journal of Health Sciences, 6(1), 291-303. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6n1.4135

Alonso, L. A., Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2021). La educación ambiental de los estudiantes de carreras universitarias [ponencia]. Ponencia presentada al 14 Taller Nacional de Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible, Holguín, Cuba.

Alonso, L. A., Ortiz, A. L. y Cruz, M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina 22(1). https://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz 2(19), 7-29. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032

Basulto, M., Núñez, P. J. y Parrado, O. (2017). Metodología para el diseño, ejecución y evaluación de itinerarios didácticos en el tratamiento de la educación ambiental. Revista Opuntia Brava, 10(3), 1-13. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/es/numeros/vol9/vol9num4/736-vol9num4art29//recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/71953/43414

Cabrera, C. C. (2019). Procedimiento dirigido a la educación para la sostenibilidad en el alumnado de carreras universitarias. Edacun-Opuntia Brava, Cuba, Vol. XIII, Capítulo 5 de Ciencias Pedagógicas, 2019, https://www.edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/116

Cáceres, M. C. (2022). Procedimiento para la educación ambiental de los estudiantes de técnico medio en elaboración de alimentos. [Tesis de maestría, Universidad de Holguín].

Contero, G. J. (2021). Procedimiento para el aprendizaje de los estudiantes de 6 grado de educación básica del Ecuador basada en proyectos de vinculación con el mundo laboral. [Tesis de maestría, Universidad de Holguín].

Díaz, L., Carrete, D. E. y Reyes, L. A. (2021). Proceso de educación ambiental en la Disciplina Bases Biológicas: una propuesta para su perfeccionamiento. Revista Luz, 20(1), 94-102. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1089

Driggs, G. (2015). La educación ambiental para el desarrollo sostenible en el proceso de educación técnico profesional continua del técnico medio en Mecánica Industrial. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].

Espinosa, A. y Videaux, S. (2018). La cultura ambiental en la carrera de Medicina. Revista Cubana Educación Superior, 2(3) 141-150. https://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces11218.pdf

González-Escobar, C. H. (2017). La educación ambiental ante el problema ético del desarrollo. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 21(2), 1-19

Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf

Hernández, J. C., Reinoso, I. y Rodríguez, R. M. (2021). Educación ambiental comunitaria y desarrollo local. Un binomio imprescindible en la época actual: educación ambiental y desarrollo local. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 12(3), 83–93. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1163

Márquez, D. L., Hernández, A., Márquez, L. H. y Casas, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310

Martínez, C. M. (2004). La educación ambiental para el desarrollo del trabajo comunitario en las instituciones educativas. [Tesis de doctorado, Universidad en Ciencias Pedagógicas Holguín].

Martínez, H. (2014). Integración de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la preparación del maestro. Una estrategia metodológica. [Tesis de doctorado, Universidad Agraria de La Habana].

Mendoza, E. Y., Boza, J. A. y Escobar, H. (2019). Educación ambiental y la práctica de valores de los estudiantes universitarios. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, IV (2), 25-40. https://doi.org/10.33936/cognosis.v4i2.1837

Ministerio de Educación del Ecuador (2019). Educación General Básica. Currículo de los niveles de educación obligatoria. https://educacion.gob.ec/

Ministerio de Educación del Ecuador MEE. (2018). Reformas al Acuerdo Ministerial No. MINEDUC-ME-2016-00020-A de 17 de febrero de 2016. https://educacion.gob.ec/

Ministerio de Educación del Ecuador MEE. (2018). Proyectos escolares. Subsecretaría para la Innovación Educativa y el Buen Vivir. https://educacion.gob.ec/

Musitu, D., Esteban, M., León, C., Callejas, J. E. y Amador, L. V. (2020).

Fiabilidad y validez de la escala de actitudes hacia el medio ambiente natural para adolescentes (Aman-a). Revista de Humanidades, 39, 247-270

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). El derecho humano al medio ambiente en la Agenda 2030. UNESCO. https://www.unescoetxea.org/dokumentuak/dossierDDHHamb.pdf

Pla, R. (2018). Educación para la sostenibilidad. https://www.uv.es/pla/educsost.htm

Quiróz, C. y Tréllez, C. (2015). Manual de referencia sobre conceptos ambientales. Editorial Proyecto. Bogotá.

Santos, I. C., Pérez-Borroto, T. E., Llopiz, K., Fernández, R., Amador, E. L., Díaz, P. L., Alí, E. A., Laportilla, N. D, y Betancourt, M. (2019). Sistematización de resultados científicos para el perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 9(3), 185-188. https://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/697/715

Sosa, M. I, Guzmán, C. y Pérez, R. (2018). La educación ambiental en la formación sociohumanista del ingeniero agrónomo. Revista Opuntia Brava, 10(3), 1-13. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/es/165-numeros/vol10/vol10num1/753-vol10num1art16

Published

2023-06-29

How to Cite

Rugel Cedeño, J. J. . ., Tenesaca Pullay, O. L. ., & Velastegui Galarza, I. del R. . (2023). The environmental education of the students of the middle basic education of Ecuador based on projects. LUZ, 22(3), 133-149. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1320