The environmental education of the students of the middle basic education of Ecuador based on projects
Keywords:
Environmental education; projects; student; procedureAbstract
In the Basic Education of Ecuador, School Projects are framed in the scientific action field and should be aimed at obtaining as a result an interdisciplinary product related to the interests of students, which demonstrates the knowledge and skills obtained throughout the school year, and transversely promote values, collaboration, entrepreneurship and creativity. The areas that will serve as the axis for the formulation of these projects are Natural Sciences and Social Sciences. This paper proposes a project-based procedure for the environmental education of Ecuadorian middle school students, which is based on the project-based learning method. It expresses as a scientific novelty the establishment of a connection between teaching with the work and community environment. A qualitative documentary research was carried out based on the methods of analysis, synthesis, induction, deduction, document review and the system approach. It can be used at national level with flexibility and the corresponding curricular adaptability.
Downloads
References
Alonso, L A., Cruz, M. A. y Aguilar, V. (2022). La formación profesional de los estudiantes universitarios a través de las aulas invertidas. Revista Mendive 20(2). https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2781
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. Revista de Formación y Calidad Educativa, 8(2). https://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3220
Alonso, L. A., Cruz, M. A., García, V. M., Baño, M. L., & Silva, D. K. (2022). Flipped classroom methodology in students at technological institutes. International Journal of Health Sciences, 6(1), 291-303. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6n1.4135
Alonso, L. A., Leyva, P. A. y Mendoza, L. L. (2021). La educación ambiental de los estudiantes de carreras universitarias [ponencia]. Ponencia presentada al 14 Taller Nacional de Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible, Holguín, Cuba.
Alonso, L. A., Ortiz, A. L. y Cruz, M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina 22(1). https://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz 2(19), 7-29. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032
Basulto, M., Núñez, P. J. y Parrado, O. (2017). Metodología para el diseño, ejecución y evaluación de itinerarios didácticos en el tratamiento de la educación ambiental. Revista Opuntia Brava, 10(3), 1-13. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/es/numeros/vol9/vol9num4/736-vol9num4art29//recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/71953/43414
Cabrera, C. C. (2019). Procedimiento dirigido a la educación para la sostenibilidad en el alumnado de carreras universitarias. Edacun-Opuntia Brava, Cuba, Vol. XIII, Capítulo 5 de Ciencias Pedagógicas, 2019, https://www.edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/116
Cáceres, M. C. (2022). Procedimiento para la educación ambiental de los estudiantes de técnico medio en elaboración de alimentos. [Tesis de maestría, Universidad de Holguín].
Contero, G. J. (2021). Procedimiento para el aprendizaje de los estudiantes de 6 grado de educación básica del Ecuador basada en proyectos de vinculación con el mundo laboral. [Tesis de maestría, Universidad de Holguín].
Díaz, L., Carrete, D. E. y Reyes, L. A. (2021). Proceso de educación ambiental en la Disciplina Bases Biológicas: una propuesta para su perfeccionamiento. Revista Luz, 20(1), 94-102. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1089
Driggs, G. (2015). La educación ambiental para el desarrollo sostenible en el proceso de educación técnico profesional continua del técnico medio en Mecánica Industrial. [Tesis de doctorado, Universidad de Holguín].
Espinosa, A. y Videaux, S. (2018). La cultura ambiental en la carrera de Medicina. Revista Cubana Educación Superior, 2(3) 141-150. https://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces11218.pdf
González-Escobar, C. H. (2017). La educación ambiental ante el problema ético del desarrollo. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), 21(2), 1-19
Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (5ta Ed.) Edamsa Impresiones S.A. de C.V. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Hernández, J. C., Reinoso, I. y Rodríguez, R. M. (2021). Educación ambiental comunitaria y desarrollo local. Un binomio imprescindible en la época actual: educación ambiental y desarrollo local. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 12(3), 83–93. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1163
Márquez, D. L., Hernández, A., Márquez, L. H. y Casas, M. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y Sociedad, 13(2), 301-310
Martínez, C. M. (2004). La educación ambiental para el desarrollo del trabajo comunitario en las instituciones educativas. [Tesis de doctorado, Universidad en Ciencias Pedagógicas Holguín].
Martínez, H. (2014). Integración de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la preparación del maestro. Una estrategia metodológica. [Tesis de doctorado, Universidad Agraria de La Habana].
Mendoza, E. Y., Boza, J. A. y Escobar, H. (2019). Educación ambiental y la práctica de valores de los estudiantes universitarios. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, IV (2), 25-40. https://doi.org/10.33936/cognosis.v4i2.1837
Ministerio de Educación del Ecuador (2019). Educación General Básica. Currículo de los niveles de educación obligatoria. https://educacion.gob.ec/
Ministerio de Educación del Ecuador MEE. (2018). Reformas al Acuerdo Ministerial No. MINEDUC-ME-2016-00020-A de 17 de febrero de 2016. https://educacion.gob.ec/
Ministerio de Educación del Ecuador MEE. (2018). Proyectos escolares. Subsecretaría para la Innovación Educativa y el Buen Vivir. https://educacion.gob.ec/
Musitu, D., Esteban, M., León, C., Callejas, J. E. y Amador, L. V. (2020).
Fiabilidad y validez de la escala de actitudes hacia el medio ambiente natural para adolescentes (Aman-a). Revista de Humanidades, 39, 247-270
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). El derecho humano al medio ambiente en la Agenda 2030. UNESCO. https://www.unescoetxea.org/dokumentuak/dossierDDHHamb.pdf
Pla, R. (2018). Educación para la sostenibilidad. https://www.uv.es/pla/educsost.htm
Quiróz, C. y Tréllez, C. (2015). Manual de referencia sobre conceptos ambientales. Editorial Proyecto. Bogotá.
Santos, I. C., Pérez-Borroto, T. E., Llopiz, K., Fernández, R., Amador, E. L., Díaz, P. L., Alí, E. A., Laportilla, N. D, y Betancourt, M. (2019). Sistematización de resultados científicos para el perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 9(3), 185-188. https://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/697/715
Sosa, M. I, Guzmán, C. y Pérez, R. (2018). La educación ambiental en la formación sociohumanista del ingeniero agrónomo. Revista Opuntia Brava, 10(3), 1-13. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/es/165-numeros/vol10/vol10num1/753-vol10num1art16
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LUZ
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.