Family counseling for the prevention of stuttering in the fourth year of life

Authors

  • Marianela Méndez Miranda University of Holguín. Cuba
  • Yosbel Zaldivar Curubeco Schoolar Center Calixto García. Cuba
  • Ronnie Elizabeth Audain Williams University of Holguín. Cuba

Keywords:

Family counseling; prevention; stuttering; workshops; physiological stuttering

Abstract

The present article offers a theoretical foundation regarding stuttering, as well as a reflection on family counseling, emphasizing the prevention of stuttering in children in their fourth year of life with physiological stuttering. Two of the workshops that were designed in order to counsel families to prevent stuttering in children in their fourth year of life are presented in this article. The theoretical methods used were: analysis-synthesis, historical-logical, inductive-deductive; and empirical methods, such as interview, observation and speech therapy examination technique. As a result of the implementation of the workshops, it was observed a better understanding and treatment on the part of parents towards the stuttering of children, which allowed the strategy regarding the prevention of stuttering and children going through physiological stuttering to be redesigned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabanas, R. (1973). Higiene mental en el ambiente de la tartamudez inicial. Aspectos preventivos y terapéuticos. Revista Cubana de Pediatría, (45), 20-35.

Cabanas, R. (1974). Procedimientos específicos, profilácticos y terapéuticos en la tartamudez inicial. Revista Cubana de Pediatría, (46), 4-20.

Cabanas, R. (1988). Material de apoyo al curso para técnicos en Logopedia y Foniatría. Tomo 1. Pueblo y Educación.

Dinville, C. (1992). La tartamudez, sintomatología y tratamiento. Masson S. A.

Fernández, M. (2002). La tartamudez: un constante sufrimiento. En Fernández, M. Congreso Cubano de Logopedia y Foniatría. (s.p). Pueblo y Educación.

Fernández, G. (2013). Logopedia. Tomo I. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Figueredo E. ? López. M. (1984). Logopedia. Tomo I. Pueblo y Educación.

García, A. (2001). Programa de orientación familiar para la educación de la sexualidad. (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, Cuba.

Irwin, A. (1994). La tartamudez en los niños. Editorial Aldecoa.

Perelló, J. (1973). Trastornos del habla. Editorial Científico - Médica.

Pérez, E. (2000). Alternativa de intervención para escolares tartamudos. (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, Facultad de Educación Infantil, Cuba.

Pérez, E. (2002). Programa de ayuda logopédica para la prevención de la tartamudez. (Tesis de Doctorado). Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Facultad de Educación Infantil, Holguín.

Santacreu, J. (1991). Tratamiento conductual de la tartamudez. Promolibro.

Published

2022-04-01

How to Cite

Méndez Miranda, M. ., Curubeco, Y. ., & Audain Williams, R. E. . (2022). Family counseling for the prevention of stuttering in the fourth year of life. LUZ, 21(2), 47-59. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1176

Most read articles by the same author(s)