Qualitative, Evaluative and Formative Impact of Beginner Students in the State University of Bolivar

Authors

  • Ruth Cecibelt Cedeño Álvarez Universidad Estatal de Bolívar. Ecuador.
  • José Bladimir Guarnizo Delgado Universidad Estatal de Bolívar. Ecuador.
  • Mónica del Rocío Secaira Durango Universidad Estatal de Bolívar. Ecuador.

Keywords:

significant learning; adult learning; cognitivism; constructivism; pedagogic strategies

Abstract

The present article expresses the obtained investigation results relative to the improving program aimed to the academic achievements during preparation and entrance examinations by the Leveling National System and Admission, -SNNA-. This investigation starts from the recognition of the unequal academic preparation and emptiness in learning, in addition to the low performances demonstrated in preparation and entrance examination. The objectives were to create a communication model of re-learning the basic matters associated to the wording, spelling and composition of the language; Proposing and disseminating this model along with his results in the high schools and college institutions, emphasizing in weaknesses and fallacies in learning; Raising the quality in the results of exams; Promoting the significant learning approach in the student, based on cognitivism. Scientific methods are adopted, such as the analysis and synthesis method; expert method; dialectic contradictions method; empiricist methods; and qualitative - quantitative method. The obtained results fulfilled the objectives, concluding in success in this investigating project which involves the rest of the institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C.; Domingo, J; & Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero, Bilbao.
Andrade Santamaría, J. (2004). El término Andragogía, ¿Nuevo? Diálogo para un debate. Revista LUZ DEL NUEVO SIGLO. Universidad estatal de Bolívar.
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.
Ausubel. D. (1983), Psicología educativa un punto de vista cognoscitivo, México: Trillas.
Ballester Vallori, A. (24 de enero de 2008). Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. Escuela, 3.773, (112), 32. Recuperado de: https://weib.caib.es/Recursos/aprenentatge_significatiu/Revista_Escuela.pdf
Barreiro Noa, G. (2006). Evaluación social de proyectos. Universidad de la Habana. La Habana.
Bruner, J. (2011). Aprendizaje por descubrimiento. 8va edición. Madrid: Ediciones IDERIA.
Buenavilla, R. (1995). Historia de la Pedagogía en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.
Cedeño Álvarez, C. (2003). Módulo de Comunicación Oral y Escrita. Universidad Estatal de Bolívar. Ecuador.
Cedeño Álvarez C.; Gutiérrez Mestanza, W. & Vasconez Barragán E. (2007). Aplicación de un sistema de archivo para una excelente atención al cliente en la secretaria de la Unidad Educativa a Distancia “Monseñor Leónidas Proaño” de la provincia Bolívar durante el período 2006-2007. (Tesis de licenciatura). Universidad Estatal Bolívar. Ecuador.
Fernández, O. (2009). Manual de Pensamiento y Lenguaje I. Universidad de los Hemisferios, Quito.
Guzmán, M. (2004) Metodología de evaluación de impacto. Santiago de Chile: División de Control de Gestión. Recuperado de URL: https://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/9/37779/articles-37416_doc_pdf.pdf
Kato, M. (1992). A cocepção da escrita pela criança. 2º edición, Campinas: Pontes.
Novak, J. D. & Gowin, D.B. (1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Press.
Páez Rivera, E. R. & Pérez Hernández C. (2009). Programa para el círculo de interés de artes plásticas con un enfoque medio-ambiental que contribuya al desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje en escolares con baja visión de secundaria básica. La Habana: MINED.
Sánchez E. (1999). Evaluación del impacto organizacional que ocasiona un proceso de implementación de sistemas de información geográficos. Recuperado de URL: https://gis.esri.com/library/userconf/latinproc99/ponencias/ponencia12.html
Serra, J. (2004). Cómo escribir correctamente. Bogotá: Editores Ltda.
Stufflebeam, D. L. & Shinkfied, A. J. (1993). Evaluación sistemática: guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós.

Published

2018-06-25

How to Cite

Cedeño Álvarez, R. C., Guarnizo Delgado, J. B., & Secaira Durango, M. del R. (2018). Qualitative, Evaluative and Formative Impact of Beginner Students in the State University of Bolivar. LUZ, 17(3), 73-84. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/924