Reflections about the political-ideological work from the Local History teaching process

Authors

  • Martha María Fernández Rodríguez Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

local history, political-ideological work

Abstract

The present work is the result of the author´s doctorate thesis, and it is about a current problem and answers to two priorities of the Ministry of Education: the political – ideological work and the local history teaching process. The reflections presented in this report allowed declaring the ideopolitical potentialities of the local history from the History of Cuba teaching-learning process that provided the identity preservation, as well as the historical memory of the Cuban nation, its Revolution and its socialist social project. The outcomes were introduced in the Junior High Education through a booklet containing didactical aspects to consider when teaching the Local History and its relation to the Cuban History, which permitted a higher quality in the teaching of the Cuban History along with the students´ behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERNÁNDEZ RODRÍGUEZ, MARTHA MARÍA. El trabajo político-ideológico en la Secundaria Básica holguinera a través de la enseñanza de la Historia Local. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”, 2010.
LAURENCIO LEYVA, AMAURIS. Historia local y proyección axiológico-identitaria en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en Secundaria Básica. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2002.
LEAL GARCÍA, HAYDEÉ. Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2000.
MORALES LABORÍ, MARÍA DEL CARMEN. Sistema de superación profesional para la preparación del docente en la dirección del trabajo político-ideológico con un enfoque integral. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Villa Clara, [s. n.], 2008.
PALOMO ALEMÁN, ADALYS GRISELL. Didáctica para favorecer el aprendizaje de la historia nacional y la vinculación del alumno de Secundaria Básica con su contexto social, a partir del tema del hombre común. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2001.
REYES GONZÁLEZ, JOSÉ IGNACIO. La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de Secundaria Básica con su contexto social. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 1999.
RODRÍGUEZ CRUZ, JUAN CARLOS. El patrimonio identitario campesino y su proyección axiológica en el proceso docente educativo de la Secundaria Básica suburbana. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2007.
TORRES CUEVAS, EDUARDO. Historia del pensamiento cubano. La Habana, Editorial de Ciencias Sociales, 2004.

Published

2014-01-01

How to Cite

Fernández Rodríguez, M. M. (2014). Reflections about the political-ideological work from the Local History teaching process. LUZ, 13(1), 48-60. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/638

Most read articles by the same author(s)