La Holguin patriotic literature: a valuable source for learning about the Cuban History

Authors

  • María Elena Díaz Ávila Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín
  • Luis Dimas Leal Acanda Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín
  • Adys Lina Ibáñez Méndez Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero Holguín

Keywords:

Cuba history, Holguin´s literature, patriotic literature

Abstract

This is a study directed to the teachers of The Cuban History from the University of Pedagogical Sciences and the Pre-University Education ones working in the eleventh grade. It briefly summarizes, the research results related to the usage of the literary works of writers who were inspired in Holguin facts, processes or historical personalities of our freedom struggles to be used in the teaching – learning process of the Cuban History as a source to have access to the historical knowledge, awakening the motivation of the students; all this can be accomplished by applying the dialectical - materialism approach, supported by quantitative and qualitative methods, prevailing the latest. The implementation of the proposal in six pre-university centers of the province and at the undergraduate level proved its feasibility and use, due to the students were really interested on the subject and showed satisfaction when studying The Cuban History again, what was reflected in superior academic results to those obtained previously. This investigation offered the Humanistic teachers a model of how to organize the work with the integrative educational tasks that facilitate the usage of the knowledge and abilities acquired in several subjects from the solution of tasks characteristic of The Cuban History.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DÍAZ ÁVILA, MARÍA ELENA. Propuesta metodológica para favorecer la motivación en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Historia de Cuba mediante el trabajo con la literatura local holguinera. Tesis en opción al grado científico de Máster en Educación. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2007.
INFANTE MIRANDA, MARÍA ELENA. Estrategia para el tratamiento pedagógico de la poesía de la localidad: experiencias en el nivel preuniversitario en Holguín. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2001.
MAÑALICH SUÁREZ, ROSARIO. Interdisciplinariedad e intertextualidad: una ojeada desde la didáctica de la literatura. En Acerca de la enseñanza del español y la literatura. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2003.
MESSEGUER MERCADÉ, MARICELA C. El desarrollo de la poesía en la ciudad de Holguín durante los años 80 y su relación con la poesía nacional. Tesis en opción al título de Máster en Educación. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”,1999.
PALOMO ALEMÁN, ADALYS G. Didáctica para favorecer el aprendizaje de la Historia Nacional y la vinculación del alumno de Secundaria Básica con su contexto social a partir del tema del hombre común. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2001.
VIGOTSKY, L. S. Pensamiento y Lenguaje. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1982,

Published

2012-04-02

How to Cite

Díaz Ávila, M. E., Leal Acanda, L. D., & Ibáñez Méndez, A. L. (2012). La Holguin patriotic literature: a valuable source for learning about the Cuban History. LUZ, 11(2), 7. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/560

Issue

Section

Articles