Propuesta metodológica desde una perspectiva problémica como base para contribuir a la dirección de un proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador

Authors

  • William Báster Góngora Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero Holguín
  • Marta Fernández Montes
  • María Silva González

Keywords:

methods, teaching-learning process

Abstract

One of the present demands of Cuban Education is the permanent professionalization of the academic staff, so that it allows them an adequate preparation to face such a capital demand as the comprehensive formation of the students in the context of the present educational transformations. This work is the scientific result of a Project: The scientific methodological work to contribute to the transformation of Cuban Junior High Education of branch program 1, which consists in a problemic theoretical methodological proposal, which constitutes a basis for the direction of the developing teaching-learning process. It was introduced in the pedagogical practice in different municipalities (Holguín, Banes and Urbano Noris) and schools of the Junior High Subsystem in Holguín province.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BÁSTER GÓNGORA, WILLIAM. Tesis en opción al título de Máster en Didáctica de la Geografía. La Habana, Instituto Superior Pedagógico “Enrique J. Varona”, 2002.
BÁSTER GÓNGORA, WILLIAM [ET AL.]. Diagnóstico del proceso de enseñanza- aprendizaje en las secundarias básicas de la provincia de Holguín. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2005.
CASTELLANOS, D. [ET AL.]. Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción didáctica desarrolladora. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2002.
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Modelo de Proyecto de la Secundaria Básica Cubana. La Habana, 2003.

Published

2009-04-01

How to Cite

Báster Góngora, W., Fernández Montes, M., & Silva González, M. (2009). Propuesta metodológica desde una perspectiva problémica como base para contribuir a la dirección de un proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. LUZ, 8(2), 1. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/423

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)