Algunas consideraciones acerca de los elementos que favorecen una comunicación eficiente en el profesional de la educación
Keywords:
communicationAbstract
The present article offers some considerations of epistemological character about the communication process, valuations related with the elements are also made that favours the efficient attainment of it, as well as the barriers that can affect it or impede it, besides its decisive repercussion in the improvement of the communicative competence of the professional of the education. Also, some reflections are made upon the particularities and results of the teaching of this topic in the school programs, based on the contributions made by the specialists of this process.
Downloads
References
GONZÁLEZ CASTRO, VICENTE. Profesión: comunicador. La Habana, Editorial Pablo de la Torriente, 1989.
GONZÁLEZ MAURA, VIVIANA [ET. AL.]. Psicología para educadores. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 2001.
GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Psicología de la personalidad. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, 1985.
PREDVECHNI, G. P. Y YU. A. SHERKOVIN. Psicología Social. La Habana, Editora Política, 1986.
ROSENTAL, M. Y P. LUDIN. Diccionario filosófico. La Habana, Editora Política, 1981.
RUBINSTEIN, S. L. El desarrollo de la Psicología. Principios y métodos. La Habana, Editora del Consejo Nacional de Universidades, 1964.
SALAZAR SALAZAR, DELMIS. Entrenamiento sociopsicológico de la competencia comunicativa en el dirigente educacional en el Plan Turquino. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Investigación Educativa. Holguín, Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”, 2002.
VIGOTSKY, L. S. Pensamiento y lenguaje. La Habana, Edición Revolucionaria, 1968.