How to achieve motivation and participation in online engineering training? Methodological alternatives

Authors

  • Arasay Padrón Alvarez José Antonio Echeverría Technological University of Havana (Cujae).Cuba.
  • Roexcy Vega Prieto University of Computer Sciences (UCI). Cuba.
  • Cristóbal Torres Fernández International University of Valencia (VIU). Spain

Keywords:

formación; ingenieros; online; participación; compromiso., training; engineers; online; participation; commitment.

Abstract

Nowadays, it is necessary to perfect the online training process to achieve the skills that professionals require. In this context, the objective is to evaluate the methodological proposal for the online training of engineers to strengthen motivation and participation. The methodology used is quantitative-descriptive-non-experimental, exploratory and evaluative in nature, and the presentation of empirical evidence from the results obtained in 2021 with 4th year Civil Engineering students of the university Cujae in an online course. The article presents a didactic conception based on the integration of processes, activities, resources and technologies; cooperative learning (CL) and didactic co-design (DC) for the assessment of motivation and participation levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, M. L., Cabero, J, & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000300089.

Bedregal, N. y Padrón, A. (2020). Design of cooperative activities in teaching-learning university subjects: Elaboration of a proposal. International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA),11(4), 331-348. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pdfs.semanticscholar.org/6759/7e68417a888fec98cde910d8d580da404606.pdf.

Bovill, C., Cook-Sather, A., Felten, P., Millard, L. y Moore-Cherry, N. (2016). Addressing potential challenges in co-creating learning and teaching: overcoming resistance, navigating institutional norms and ensuring inclusivity in student–staff partnerships. Higher Education, 71(2), 195–208. https://doi.org/10.1007/s10734-015-9896-4.

Estrada, E. y Mamani, E. (2020). Compromiso organizacional y desempeño docente en las Instituciones de Educación Básica. Rev. Innova Educ, 2(1), 132-146.

Gros, B. y Durall, E. (2020). Retos y oportunidades del diseño participativo en tecnología educativa. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (74), 12-24. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1761.

Hernández-Ramos, J. P., Torrijos-Fincias, P. y García-Barrera-Trujillo, M. J. (2021). Asistencia a clase virtual en directo como factor de éxito académico en estudios de posgrado a distancia. Virtu@lmente, 9(1), 17-32. https://doi.org/10.21158/2357514x.v9.n1.2021.3021.

Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Hernández-Fernández, E., Cubillas-Quintana, F., & Padrón-Alvarez, A. (2022). Talleres metodológicos para la superación profesional en la aplicación de metodologías activas desde las TIC. Luz, 21(2), 19-28. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1173.

Instituto internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe y Organización de las Naciones Unidas para la Educación , la Ciencia y la Cultura. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf.

Kaminskiene, L., Žydžiunaite, V., Jurgile, V. y Ponomarenko, T. (2020). Co-creation of learning: A concept analysis. European Journal of Contemporary Education, 9(2), 337–349. https://doi.org/10.13187/ejced.2020.2.337.

Morado, M. y Ocampo Hernández, S. (2019). Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en educación superior. Revista Educación, 43(1), 43-60. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28457.

Neves, T., Graveto, J., Rodríguez, V., Marôco, J. y Parreira, P. (2018). Organizational commitment, psychometric qualities and invariance of the Meyer and Allen Questionnaire for Portuguese Nurses. Revista Latino-Americana de Enfermagem,26(111).e3021 https://www.scielo.br/j/rlae/a/MwBgVkZ4phQsMqLyh6SHFFq/?lang=en&f.

Padrón, A. (2005). Metodología para la formación y desarrollo de valores en estudiantes de primer año de la Licenciatura en Educación, Profesor General Integral de Secundaria Básica mediante un sistema de talleres artísticos. [Tesis doctoral. Universidad Pedagógica “Juan Marinello” Matanzas].

Padrón Álvarez, A., Cardet Chaveco, Y. y Oropesa Gómez, Y. (2021). La formación de valores en la universidad ¿utopía, posibilidad o necesidad? Revista Referencia Pedagógica, 9(2), 175-191. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/246.

Prendes Espinosa, M. y Cerdán Cartagena, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia,24(1), 33-46. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415.

Santana Martel, J. S. y Perez-i-Garcias, A. (2020). Codiseño educativo haciendo uso de las TIC en educación superior: una revisión sistemática de literatura. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. (74), 25-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1799.

Vizcaíno-Laorga, R., García, B. C., & de Ayala López, M. C. (2019). Participación y compromiso de los jóvenes en el entorno digital. Usos de las redes sociales y percepción de sus consecuencias. Revista Latina de comunicación social, (74), 554-572. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1345.

Published

2023-12-05

How to Cite

Padrón Alvarez, A. ., Vega Prieto, . R., & Torres Fernández, C. (2023). How to achieve motivation and participation in online engineering training? Methodological alternatives. LUZ, 23(1), e1396. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1396