The systemic structuring of cytohistological content in the teaching-learning process of Biology

Authors

  • André Artur Dalama Tchipaco University of Cuito Cuanavale. Province of Cuando Cubango, Angola.
  • Yuniel Leyva Pérez University of Holguín. Cuba
  • Diana Rosa Pupo González University of Holguín. Cuba

Keywords:

systemic structuring; cytohistology; cytohistological content; teaching-learning process

Abstract

The teaching-learning process of biological disciplines in the Angolan context is undergoing a process of improvement in terms of implementing different ways of methodological work, consequently, the teaching of cytohistological content is a valuable tool in the graduate undergoing training. The application of research methods of the theoretical and empirical level, among which the survey, the interview and the review of documents stand out, allow us to verify that there are still limitations on how to systemically structure the cytohistological content as it is not based on the referents of the Bachelor in Biology. That is why there is a need to develop a methodological approach for the systemic structuring of the cytohistological content in the teaching-learning process of Biology at the University Cuito Cuanavale that allows the self-management of knowledge, which constitutes process and result as dynamic elements during the appropriation of university learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C. (1999). Hacia una escuela de excelencia. Academia.

Ballesteros, A. (2022). El tratamiento al contenido ginecobstétrico en la Educación Médica Superior [Tesis de Maestría. Universidad de Holguín. Cuba].

Batista, Y. (2013). Estructuración sistémica del contenido para la resolución de problemas vivenciales del área de las ciencias naturales en la Educación Primaria. [Tesis de doctorado. Universidad de Holguín]. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/2483

Beltrán, C. (2012). La estructuración sistémica del contenido como base para la gestión de competencias profesionales pedagógicas en la disciplina didáctica de la matemática [Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín].

Bermúdez, R. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. Pueblo y Educación.

Canhici, H. Leite, C. y Fernandes, P. (2019). A Formação Inicial de Professores em Angola: percepções de Professores do ISCED de Cabinda e do Huambo. Educa Revista Multidisciplinar Em Educação,6(14), 37-68. https://doi.org/10.26568/2359-2087.2019.4212.

Castellanos, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Pueblo y Educación.

Castellanos, D. (2003). Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. Curso 16. Congreso Internacional Pedagogía. Educación Cubana.

Colado, J. (2003). Estructura didáctica para las actividades experimentales de las Ciencias Naturales en el nivel medio. [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana].

Da Silva Camilo, C., Bezerra de Moura Adriane, S., Dantas Cardoso, C. y Barros de Medeiro, F. (2017).Caderno de histologia texto e atlas. EDUFRN https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/23256/1/Caderno%20de%20Histologia%20-%20texto%20e%20atlas.pdf.

Delgado, R. (1999). La enseñanza de la resolución de problemas matemáticos. Dos elementos fundamentales para lograr su eficacia la estructuración sistémica del contenido de estudio y el desarrollo de las habilidades generales matemáticas [Tesis de doctorado. La Habana].

Domínguez, L. (2020). El tratamiento al contenido microbiológico en el ciclo preclínico en la Educación Médica Superior [Tesis de Maestría. Universidad de Holguín. Cuba].

Domínguez, L. Céspedes, Y.M. y Leyva, Y. (2021). Caracterización clínico - micológica de candidiasis sistémica en niños. Hospital Pediátrico Provincial. Holguín. 2015. Hechos Microbiol,12(2),1-11. https://doi.org/10.17533/udea.hm.v12n2a03.

Fariñas, G. (2005). Psicología, Educación y Sociedad. Un estudio sobre el desarrollo humano. Félix Varela.

Fiallo, J. (2001, 6 de febrero). La interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. Curso desarrollado en el Evento Internacional de Pedagogía 2001. La Habana, Cuba.

Gil Pérez, D. (1986). La metodología científica y la enseñanza de las ciencias: unas relaciones controvertidas». Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas,4(2), 111-121, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/50876.

Guerrero, S. (2004). La estructuración del contenido matemático por problemas: un mecanismo para alcanzar un conocimiento efectivo en educación superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (2),1-12. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/103/177

Hernández, H. (1989). Estructurando el conocimiento matemático. Academia.

Horrutinier, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Félix Varela.

Labarrere, G. (1996). Pedagogía. Pueblo y Educación.

Leyva, Y. (2018). La formación del Licenciado en Educación Biología para la transversalización del enfoque de género en el preuniversitario [Tesis doctoral. Universidad de Holguín]. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/4520

Majmutov, M. (1983). La enseñanza problémica. Pueblo y Educación.

Mendes, M. da C. B., & Manuel, T. (2020). A carreira docente do Ensino Superior em Angola: provimento e avaliação do desempenho. Pesquisa E Ensino,1, e202001. https://doi.org/10.37853/pqe.e202001.

Pino Silva , F. y Tapia Zarricueta , R. (2009). Procedimientos metodológicos para definir áreas de uso residencial en el medio rural. Revista INVI,18(48). https://doi.org/10.5354/0718-8358.2003.62214.

Rico, P. (2004). Proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. Teoría y práctica. Pueblo y Educación.

Salmina N. (1984) Análisis lógico-psicológico de los procedimientos para construir una asignatura docente. Moscú.

Silvestre, M y Zilberstein, J. (2003). Hacia una didáctica desarrolladora. Pueblo y Educación.

Talízina, N. (1992, 9 al 11 de marzo). Los fundamentos de la enseñanza en la Educación Superior [Conferencia Magistral]. La Habana, Cuba.

Published

2023-12-04

How to Cite

Dalama Tchipaco, A. A. ., Leyva Pérez, Y. ., & Pupo González, D. R. (2023). The systemic structuring of cytohistological content in the teaching-learning process of Biology. LUZ, 23(1), e1389. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1389

Most read articles by the same author(s)