Interaction of children with infocommunication media and family mediation. Reality and necessity

Authors

  • Javier López Guerra University Ignacio Agramonte Loynaz. Camaguey, Cuba
  • Odalys Ynerarity Castro University Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba
  • Delfín Sánchez Sánchez University Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba

Keywords:

Mediation; Infocommunication; Infocommunication media

Abstract

The objective of the present study is to know and to understand the reality of family’s mediation in the interaction of children with infocommunication media within the family context. Recent researches confirm that the rapid advance and spread of technology stimulates the development of abilities in children that surpass the lessons taught at school. In addition, an epistemic analysis of the evolution of family’s mediation is carried out, which facilitates the understanding of how this scientific category has been approached in previous researches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area, M., Sanabria, A. L. & Vega, A. M. (2015). Las políticas educativas TIC (Escuela 2.0) en las Comunidades Autónomas de España desde la visión del profesorado. Campus virtuales, 2(1), 74-88. https://goo.gl/SZk6S1

Brower, A. (2014, November 18). Flexible Option: A Direct-Assessment Competency-Based Education Model. Educational Technology https://people.uis.edu/rschr1/et/?p=11289

Cobo Romaní, Juan C. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer, 14(27), 295-318

Ford, A. (1999). La marca de la bestia. Grupo Editorial Norma. https://www.youblisher.com/p/1074096-La-marca-de-la-bestia-Anibal-Ford/

Gisbert, M., Prats, M. & Cabrera, N. (2015). Aprenentatge móvil. Com incorporar elsdispositiusmòbils a l’aprenentatge?.InformesbreusEducació, (58), 1-144.

Hernández Prados, M. Á., López Vicent, P., & Sánchez Esteban, S. (2014). La comunicación en la familia a través de las TIC. Percepción de los adolescentes. Pulso, (37), 35- 58.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4954346

Labrador Encinas, F.,RequesensMoll, A., y Helguera Fuentes, M. (2011). Guía para padres y educadores sobre el uso seguro de Internet, móviles y videojuegos. Fundación Gaudium.

López-Sánchez, C. y García del Castillo, J. A. (enero-junio, 2017). La familia como mediadora ante la brecha digital: repercusión en la autoridad. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(1), 108-124. DOI: https://dx.doi.org/10.21501/22161201.1928

Mardones Mollenhauer, D.; & Cárcamo Ulloa, L. (2013). Nativos digitales en el sur de Chile. El caso del establecimiento María Alvarado Garay en la comuna de Panguipulli. Observatorio (OBS*) Journal, 7(1), 001-019. https://www.niñezysociedadeconsumo.cl/wp-content/uploads/2017/02/nativos-digitales.pdf

Montiel Causil, M; Espitia Altamiranda, F y Guerra Almanza, D. (2015). Padres de familia aprendiendo con las tic para ayudar a sus hijos en las tareas escolares. Fundación Universitaria los Libertadores. Facultad de Educación Especialización en Informática y Multimedia

Pertuz, Marta S; Silva Silva, A; García Jiménez, A, F.(2020). La mediación pedagógica en el Sistema familiar frente a los contenidos e televisión, Internet y redes sociales. Perspectiva en Psicología, 16(1), pp. 157-168. Doi: https://doi. org/10. 15332/22563067.5548

Reyes González, David S. M. y Guevara Cruz, Horacio. (2009). Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. Revista Electrónica Teoría de la Educación, 10(1). https://www.usal.es/teoriaeducacion

Vigotsky LS. (1960). El desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Academia de Ciencias Pedagógicas.

Vigotsky LS. (1982). Pensamiento y lenguaje. Pueblo y Educación.

Published

2022-12-29

How to Cite

López Guerra, J. ., Ynerarity Castro, O. ., & Sánchez Sánchez, D. (2022). Interaction of children with infocommunication media and family mediation. Reality and necessity. LUZ, 22(1), 25-34. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1228