Evolution of economic education in the formation of the graduate in Mathematics Education.

Authors

Keywords:

educación económica; evolución; Educación Matemática

Abstract

The article addresses the results of an investigation that evaluated the evolution of economic education, from the beginning of the training of the Mathematics Education professional, in 1964, and until the implementation of the E study plan, in 2016. The use of methods of scientific research, such as the revision of the curricula for the formation of the graduate in Mathematics Education, the consultation of bibliographical sources that address the behavior of economic education in Cuba, and the interviews with personal sources that participated in the training, and others, which were formed through the different curricula, allowed to determine generalizing syntheses that demarcate the main tendencies and limitations in the historical evolution. These serve as theoretical references for the diagnosis of the current state of their development, with a view to professionalizing this process in the degree program in Mathematics Education of the University of Holguin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CUBA. Ministerio de Educación Superior (MES, 2011). Modelo del profesional Plan de estudio D. Carrera: Licenciatura en Educación Matemática-Física (pp. 3-8). Ciudad Habana.
CUBA. Ministerio de Educación Superior (MES, 2016). Modelo del profesional Plan de estudio E. Carrera: Licenciatura en Educación Matemática (pp. 3-5). Ciudad Habana.
Feria, Velázquez, FF. (1996). Modelo didáctico orientado a la formación de un licenciado en educación especialidad de matemática – computación. Tesis presentada en opción al título de Máster en Didáctica de la Matemática. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Fernández, JR. (1987). Intervención ante las Comisiones Nacionales de Especialistas de los Institutos Superiores Pedagógicos. Discurso del 23 de marzo de 1987.
Garcés, Cecilio, W. (2003). Desarrollo de modo de actuación para el trabajo con sistema de tareas en la formación inicial del profesor de matemática. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Peña, AL. (1990). La conciencia económica en la conciencia social. Editorial Política, La Habana, Cuba.

Published

2019-06-28

How to Cite

Palanqué Ravelo, R. L., Torres Torres, I. C., & Moreno Toiran, G. (2019). Evolution of economic education in the formation of the graduate in Mathematics Education. LUZ, 18(3), 109-119. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/985

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2