Strategic design oriented to the implementation of the Pedagogic Laboratory of Social Sciences (PLSC)

Authors

  • Rómulo Arteño Ramos Universidad Nacional de Chimborazo. Ecuador
  • Fabián Marcelo Aldaz Viscaíno Universidad Nacional de Chimborazo. Ecuador

Abstract

This article corresponds to the second stage of the investigation developed on the subject of implementation and evaluation of the efficacy of pedagogic laboratory in social sciences (LPSC), developed in the city of Riobamba, province Chimborazo, Ecuador -. Once right now the theoretical frame was based in previous article, it is imposed to explicit the designing focus itself, assuming strategies in accordance to the pedagogic and, psych-sociological context. Once this investigation was put forward like combination of the qualitative and quantitative scientific fields, it develops the methods of case study, abstract- logician method, dialectic contradictions method, analysis and synthesis method, validation of assumptions and hypothesis method, consulting of expert method. The novelty lies in the adaptation to the context from subject of study to the heuristic of discovery and maintenance and conservation of the learning memory by the student, studying the pedagogic prevailing paradigm and once ethnologic and sociological variables was joined of the investigated specific field. Making simple the previous designing of six steps its implementation, are understood from different perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, C.; Domingo, J; & Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero.
Ausubel. D. P., & Bruner, J. (1983). Psicología educativa un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
Ballester Vallori, A. (2008). Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. Escuela, nº 3772 (112), p. 32. Recuperado de: https://weib.caib.es/Recursos/aprenentatge_significatiu/Revista_Escuela.pdf
Bruner, J. (2011). Aprendizaje por descubrimiento. Madrid: IDERIA. 8va. edición.
Buenavilla, R. (1995). Historia de la Pedagogía en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.
Camacho Figueroa, C., Castañeda Azabache, J. S., Jara León, H., Jiménez Rodríguez, M. E. & Gutiérrez Alarcón. H. R. (2014). Propuesta de examen de admisión y de examen final de carrera que permita evaluar los perfiles del ingresante y del egresado del currículo de la escuela de educación inicial, en el año académico. Recuperado de: https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PET/article/view/963
García Batista, G. (comp.), (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
Kato, M. (1992). A cocepção da escrita pela criança. Campinas: Pontes. 2º edición,
López Hurtado, J., Chávez Rodríguez, J., Rosés Garcés, M. A., Esteva Boronat, M., Ruiz Aguilera, A. & Pita Céspedes, B. (1999). El carácter científico de la Pedagogía como ciencia. La Habana: Pueblo y Educación.
Novak. J. D. (1998). Learning, Creating and Using Knowledge. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Revilla, D., (1998). Estilos de Aprendizaje. Temas de Educación, Segundo Seminario Virtual del Departamento de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Witkin H. A. Moore, C. A., Goodenough, D. R., & Cox, P. W. (1977). Field-Dependent and Field-independent Cognitive Styles and Their Educational Implication. London: Harper Collins.

Published

2017-10-01

How to Cite

Arteño Ramos, R., & Aldaz Viscaíno, F. M. (2017). Strategic design oriented to the implementation of the Pedagogic Laboratory of Social Sciences (PLSC). LUZ, 16(4), 97-107. Retrieved from https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/859

Most read articles by the same author(s)