The Research Activity of Teaching Journalism
Keywords:
higher education; journalism; university teacher research activityAbstract
process of Higher Education in the Lay University "Eloy Alfaro de Manabi" (Uleam), revealed as difficulty that teachers generally are not sufficiently prepared to develop a research activity that can become linchpin the various university processes in terms of achieving the formation of a comprehensive professional, committed to social transformation that the country in recent years. Given the importance that the formation of social communicator, particularly the journalist, a diagnosis of a sample of teachers and students of the Faculty of Communication Sciences (Facco) confirmed the presence of the aforementioned problems developed, so research carried had as main objective the preparation of faculty research career. They consulted and analyzed the governing documents of the University and the Faculty, as well as the professional profile and curriculum. The methods used were the analysis-synthesis, induction, deduction, survey, interview, scientific observation, document review and consulting specialists. This allows a proposed concrete actions for the development of research activity of university teaching journalism.
Downloads
References
Chirino, M. V., García Batista, G. & Caballero Delgado, E. (2005). El trabajo científico como componente de la formación inicial de los profesionales de la Educación. La Habana: Editorial Educación cubana.
Declaración Mundial sobre Educación Superior en el siglo XXI. (9 de octubre de 1998). Recuperado de www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm
García, B. & López X. (2011). Principios básicos de la investigación en comunicación. Ecuador: Editorial UTPL.
Hernández, Y. (2006). El nuevo rol del docente del siglo XXI. Ponencia en Congreso Estatal de Investigación Educativa Actualidad, Prospectivas y Retos. México.
Lenin, V. I. (1976). Materialismo y empiriocriticismo. En torno a la dialéctica. Tomo IV. Obras Escogidas en Doce Tomos. Moscú: Progreso.
Leontiev, A. (1989) Actividad, conciencia, personalidad. Moscú: Progreso.
Machado, E. (2006). Transformación-acción e investigación educativa. (Tesis doctoral). Centro de Estudios de Ciencias de la Educación: Enrique José Varona. Universidad de Camagüey. Cuba.
Martínez, E. (2015). La Filosofía de la Educación como Saber Filosófico. Barcelona: Mandruva. Recuperado de https://hottopos.com/mirand13/enrique.htm
Matos, E y Cruz, L. (2011) La práctica investigativa, una experiencia en la formación doctoral en ciencias pedagógicas. Cátedra Manuel F Gran. Universidad de Oriente, Cuba. [Material Digital].
Ortiz, M. (2004). La evaluación como proceso de investigación. Maracaibo-Venezuela: Colección Procesos educativos Fe y Alegría.
Rosental, M. & Straks, M. (1965). Categorías del materialismo dialéctico. México. Grijalbo, SA. Recuperado de https://www.mediafire.com/view/?z0d4znt9am10548
Salcedo, L. & Ibarra, O. (2011) Docencia por investigación: una opción de trabajo universitario. Recuperado de: www.lasalle.edu.co
Sistema de Educación Superior. (2010). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Quito, Ecuador. Recuperado de https://planipolis.iiep.unesco.org/upload/Ecuador/Ecuador_Ley_organica_educacion_superior. pdf
Vigotsky, S. (1978). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires, Argentina: La Pleyade.